Dammsugare

Såg ett recept som såg kul ut, men jag hade tidsbrist idag så jag fick göra vanliga dammsugare. Det var inte så svårt och Hugo älskade dem, att han bad mig göra det till hans kalas. Jaja.... Får se hur det går, det går inte till många av detta recept. Hugo ska typ bjuda hem ca 20 killklasskompisar. Får göra dubbelsats och mindre kakor.


DAMMSUGARE (Använd bakmaskin eller elvisp)   
 
 100 g smör, rumsvarmt
 1 dl florsocker
 1/2 tsk vaniljpulver
 2 msk kakao
 ca 3 1/2 dl sockerkakssmulor av t.ex detta här receptet  (Jag hade 3 vaniljmuffins liggandes i frysen och det räckte med  ca 2,5 muffinsar)
 1-2 tsk arraksessens eller punsch (jag använde 1 tsk arrakessens)
 ca 300 g marsipan
 75 g choklad

Mönsterplatta
 
Smula sönder en sockerkaka och häll ner i en skål. Tillsätt alla ingredienser och blanda väl.
Låt degen vila i kylen i ca 1 timme. Under tiden kan du färga in marsipanen ifall du skulle vilja ha den i en annan färg.
Kavla ut marsipan till en rektangel. Ta fram en mönstermatta/mönsterkavel/stämplar och tryck ett mönster på marsipanen. 
Lyft försiktigt. Fastnar det så kan du testa att pudra mönsterplattan/kaveln med lite maizena innan du trycker den mot marsipanen.
 
Ta ut degen ur kylen och dela i 4 delar. Rulla varje deg till långa rullar och lägg på marsipanen. Rulla ihop och skär bort överflödet.
Dela i 4 delar. 
 
Recept
 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0