Nyponbars

När man tränar mycket är det bra och ladda upp med kolhydrater efter träningen. Jag brukar ta en banan direkt efter träningen, men det blir lite tröttsamt med banan varje gång, så nu testar jag dessa bars. Smakade gott, tar lite tid att hacka och så men värt arbetet. :)


NYPONBARS
         8 bitar      ugn: 125 grader i ca 30 min

1 dl grovhackade cashewnötter (naturella)
1 dl pumpakärnor
3 äggvitor
2 dl havregryn
3 msk nyponskalsmjöl
3 msk honung
1 krm salt
1 dl hackade torkade aprikoser
1 dl hackade torkade tranbär

1.Sätt ugnen på 125°C.
2.Rosta de grovhackade cashewnötterna och pumpakärnorna i en torr och het stekpanna ett par minuter tills de får lite färg.
Låt svalna. Blanda med äggvitor, havregryn, nyponskalsmjöl, honung och salt. Tillsätt de hackade torkade aprikoserna och tranbären. Rör om ordentligt.
3.Lägg bakplåtspapper på en plåt. Gör 2 längder (för 8 bitar) av smeten, ca 4 cm breda och 1 cm höga. Gör längderna så kompakta som möjligt.
4.Ställ in mitt i ugnen ca 30 minuter. Låt svalna. Skär i bitar. Vänd dem efter ett tag så att de torkar runt om. Förvara i kylen i lufttät burk.

Tips

Krydda med kakao, kardemumma eller vaniljsocker.

Recept


Kommentarer
Postat av: Majja

Ja det var en himla tur att hjälmen inte föll på lilla m. Då vete 17.

Nja. Ganska lugnt i helgen. Bara Ridning idag som redan är avklarat. Sen hockey imorgon. Soft. Ses. Kram

2012-01-28 @ 14:34:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0