Tebröd

Det är ett nytt recept för mig, som jag hittade i en receptbok med bara bak för bröd & surdegsbröd.


TEBRÖD            Ca. 25 st. bullar    Ugn: 225 grader värme i ca 12 min.
3 dl + 2 dl mjölk
1 dl linfrön
1 ½ dl havregryn
50 g jäst
2 dl lätt creme fraiche
1 tsk salt
3 msk ljussirap
1 tsk bakpulver
10 dl vete mjöl (600 g)

1. Koka en gröt av 3 dl mjölk, linfrön och havregryn. Låt den svalna.
2. Värm 2 dl mjölk till fingervarmt, 37 grader. Smula jästen i en bunke och häll lite av mjölken över. Rör tills jästen lösts upp och tillsätt resten av mjölken, gröt, creme fraiche, salt, sirap, bakpulver och nästan allt mjöl, spara lite till utbakningen. Arbeta ihop till en smidig deg.
3. Låt degen jäsa övertäckt ca 40 minuter. Kavla ut degen på mjölad arbetsbänk till en ca 2,5 cm tjock kaka. Ta ut runda kakor med mått, ca 8 cm i diameter, som läggs på plåtar med bakplåtspapper. Nagga bröden och låt jäsa ytterligare 15 minuter.
4. Sätt ugnen på 225 grader. Grädda mitt i ugnen ca 12 minuter. Låt svalna på galler.

Smaklig måltid!

Bild: Bokus
Recept: receptboken Baka bröd (recept från Allt om Mat)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0