Mammas goda tekakor

Detta här brödet fick jag förbereda igår kväll. Det gick bra, det blev verkligen många bröd. Det var några till plattor som stod på jäsning, när bilden togs. :) Ska nog göra större kakor nästa gång.

Mammas goda tekakor                      Ca 30 stycken  Ugn: 225 grader i ca 15 min på nedre falsen                      
1 l  mjölk
5 dl  havregryn
100 gram  smör
0,5 dl  socker
200 gram  jäst
1 dl  kli
2,75 l  vetemjöl (jag tog kanske bara 2, 25 l, eftersom jag tyckte degen blev fin då. Men ni får prova fram er.



1. Blanda mjölken med havregrynen och låt det svälla i ett par timmar
eller gärna över natten.

2. Smält smöret och låt det bli fingervarmt, smula ned jästen i en degbunke
och slå det varma smöret över. Rör i socker, de svällda havregrynen
och kli.

3. Tillsätt mjölet lite i taget och arbeta samman till en smidig deg.

4. Låt jäsa under bakhandduk i ca 45 minuter.

5. Kavla ut degen till en platta och ta ut rundlar med hjälp av ett mått
eller en lite större mugg. Låt jäsa i ca 2 timmar, grädda sedan tekakorna i
225 grader i ca 15 minuter. Pensla de varma bröden med smält smör.

Receptet hittar ni inne på Tasteline.

Smaklig måltid!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0