Mini västerbotten- & dillpajer

När min väninna Sofia Linge hade födelsedagsfest för 2 veckor sedan, så frågade hon om jag kunde ställa upp och baka lite till hennes mingelfest och jag var inte sen med att tacka ja! Självklart ställde jag upp! Jag får ju baka och hjälpa min väninna, det är bland det roligaste jag vet! :)
Jag fick några uppdrag som jag genomförde med glädje - jag fick prova något nytt!


Bild: Google. Hittade tyvärr inte min egen bild. Får sätta in ny sen när jag gör den igen :)

MINI VÄSTERBOTTEN- & DILLPAJER     ca. 25 st Ugn: 225 grader i ca 20 min

Pajskal:
3 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
75 g smör
1 dl kesella
2 msk vatten

Fyllning:
4 dl mjölk
4 ägg
2 msk hackad dill
2 dl riven västerbottenost
salt & peppar

Blanda alla ingredienser till degen i en matberedare utom vatten, i några sekunder så allt blandas, späd sedan i
vatten och arbeta kort tills det blir en deg, inte för länge då blir den kompakt och seg.
Kavla ut en fin och ganska tunn deg och stansa med rundlar och lägg dem på aluminiumformar. Nagga med gaffeln och låt den stå i kylen i ca 30 min.

Blanda ihop osten och dillen och lägg lite av dem i varje pajform.
Vispa ihop äggen och mjölken till en smet och salta & peppra.
Häll över smeten försiktigt på formen och grädda sedan dem i 225 grader i ca 20 min.

Recept: Fick det av Sofia Linge, vet tyvärr inte var hon hittade det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0