Fotbollstårta

Jag fick en liten beställning under veckan. Nicklas ville bjuda sitt fotbollslag på lite tårta och frågade mig om jag kunde fixa en :). Det gick rätt bra! Lite svårt och beräkna hur stor tårtan skulle vara, den skulle räcka till drygt 18-20 personer, men jag verkar ha lyckats, Nicklas kunde ta med hem ca 25% av tårtan. Vi fick smaka lite av den, smakade rätt gott!

Det fick bli en rektangulärtårta med en bild av fotboll, hade från början tänkt ha Sverigeflaggan som motiv, eftersom Nicklas lag ska spela VM i futsal i november, men sen fick det bli en fotboll istället. Nicklas fick hjälpa till lite, han fixade mall till de svarta delarna.


Ville ha något som visade att den var Sverige inspirerad, så jag kom på att jag kunde göra en mousse med blåbär och den ena med vitchokladmousse som jag spritsade med gulfärg. Det blev rätt bra, trots den blåa blev mer mot lila... Smakkombinationen var god! Längst upp, precis under tårtlocken hade jag smörkräm med vanilj - farligt god! Det var en riktig utmaning för mig att inte provsmaka för mycket, visst slank det ner lite men inte så att det blev för mycket ;).
Det var också en utmaning att göra denna tårta, men som vanligt, jättekul! :)

Håller på och letar efter ett bättre recept för långpanna, blev inte riktigt nöjd med detta recept, men en tårta som räckte till alla blev det iallafall.

Tack Nicklas för att du lät mig baka, förstår dig att det kan bli jobbigt med en fru som får bakabstistens, haha.

Nu får jag äntligen sätta ned mig och pusta ut efter en hetisk eftermiddag, det har varit kul och baka, men det dök upp andra saker senare på eftermiddagen som fick mig att köra fram och tillbaka några gånger - Köpte nya vinterytterkläder åt Edwin, åter till affären lite senare pga Edwin glömde en sak därinne, som vi fick åka och hämta. Sen var det hemåt igen för att fixa de sista delarna på tårtan och sedan utkörning pga kalasdags för Edwin, tårtlämning hos Nicklas, hem för att fixa & äta middag sen hämta Edwin & hans polare på kalaset.... Jaa, men nu är hela familjen hemma, för en gångsskull! :D En liten fredagsmys har vi nu innan vi slocknar för natten.

Önskar er en trevlig helg!


Kommentarer
Postat av: Majja

Ser mumsigt ut. Fin fotbolls tårta.

2011-10-22 @ 12:40:13
Postat av: Pernilla

Å vad duktigt du är :)

2011-10-23 @ 12:24:06
URL: http://lillapia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0