Fetaostbullar

När min väninna Sofia Linge hade födelsedagsfest för 2 veckor sedan, så frågade hon om jag kunde ställa upp och baka lite till hennes mingelfest och jag var inte sen med att tacka ja! Självklart ställde jag upp! Jag får ju baka och hjälpa min väninna, det är bland det roligaste jag vet! :)
Jag fick några uppdrag som jag genomförde med glädje - jag fick prova något nytt! :)

Bild: Google (har egentligen tagit egen bild, men den är spårlöst försvunnen.. Tur att google finns ;))
FETAOSTBULLAR    ca 30 st.   ugn: 250 grader i 8-10 min

0,5 dl olivolja
25 g jäst
2,5 dl mjölk
1 tsk salt
7,5 dl dinkelmjöl

Fyllning:
200 g fetaost (kuber i burk)
50 g rucolasalat

Värm olja och mjölk fingervarmt (37 grader).
Häll över i en stor bunke.
Smula ner jäst, rör om tills den löst sig.

Tillsätt salt och nästan allt mjöl (spar lite till utkavling). Arbeta degen smidig tills den släpper från degbunkens kanter.
Strö lite mjöl över degen. Lägg över en duk.
Låt jäsa till dubbel storlek (ca 30 min).
Sätt ugnen på 250 graders värme.

Stjälp upp degen på mjölat bakbord och kavla ut till en rektangulär platta ca 20*40 cm.
Lägg på rucolablad och fetaosttärningar.

Rulla ihop degen (ganska hårt).
Skär 2 centimeters bullar.
Lägg över på smörad ugnsplåt.

Grädda i ugn i 8-10 minuter.

Recept


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0