Månadens söt sak: Fias juliga fruktmuffins

Jag är med i en bloggares tävling - månadens söta sak och temat på månadens söta sak var VINTER och mitt bidrag för november blev denna här kakan. Smakade jättegott!

FIAS JULIGA FRUKTMUFFINS
16 mindre eller 8 stora muffinsar Grädda på 175 grader i 15-20 min beroende på storlek

1 1/3 dl vetemjöl
1 krm salt
½ tsk bikarbonat
1½ tsk pepparkakspulver (eller 1½ tsk kanel)
1 dl strösocker
100 g mjukt smör
1 tsk vaniljextrakt
2 ägg

Nötmix:
1 torkad fikon
2 färska dadlar
0,5 dl torkade tranbär
0,5 dl pekanötter (kan bytas ut mot andra nötter som ni gillar)

Sätt ugnen på 175 graders värme.
Blanda vetemjöl, salt och bikarbonat i en bunke. Låt den stå kvar en stund. Klipp itu dadlarna och ta bort kärnorna och klipp fikonen i mindre bitar.
Mixa dem grovt tillsammans med nötter och tranbär. Det ska bli några bitar.
Vispa ihop socker, smör och vaniljextrakt. Knäck sedan ett ägg och vispa och sedan ännu ett ägg och vispa ihop ordentligt.
Häll ner frukt- & nötmixen.
Sikta ner vetemjölblandningen i äggsmeten och rör ihop till en smet. Smeten blir inte lös.

Häll ner 2/3 av smeten i bakformar eller smorda silikonformar.

In i ugnen på 175 grader i 15-20 min beroende på storlek. Pudra med lite florsocker om ni vill.


Kommentarer
Postat av: Linda

Lycka till:).

2011-11-16 @ 18:54:48
URL: http://nakit.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0