Julscones

Är ledig idag och hade inget att göra, hade redan gott om julgodis och annat gott hemma och vi ska handla mat imorgon, men jag ville baka något!! Kom på att scones är enkla och snabba att göra, så jag testade en julig scones, den innehåller torkade fikon men det tänker jag inte avslöja för killarna. De kommer att vägra att smaka om de fick veta vad den innehåller, så bättre och vara tyst, hoppas de gillar den. :) Perfekt som mellis efter skolan. Men just nu leker killarna ute i snön :).
Uppdaterad: Edwin gillade sconesen och sa att fikonen var god! Hugo ville inte ha scones idag, så jag vet tyvärr inte vad han tyckte, men jag och Nicklas gillade den också.

JULSCONES   6 små kakor    Ugn: 250 grader i ca 10-12 min

2 dl vetemjöl special fullkorn
2 dl siktat dinkelmjöl
2 msk kruska kli
0,5 dl havregryn
1 krm salt
1 tsk kanel
3 st soltorkade fikon
Rivet skal från en halv apelsin
2 tsk bakpulver
50 gram smör (inte margarin)
1 dl filmjölk eller kesella
1 dl havremjölk eller vanlig mjölk
Blå vallmofrö till dekoration

Sätt ugnen på 250 grader. Blanda alla torra ingredienser. Klipp fikonen fint och riv apelsinskalet.
Tillsätt detta i den torra blandningen.
Klicka i smöret och nyp ihop till en gryning massa. Rör i havremjölken och filmjölken med en slev,
ta sedan hjälp med händerna och forma 6 st små scones a´ca 100g.
Strö på eller doppa sconsen i vallmofrö. Sätt dem på en plåt med bakplåtspapper och grädda i 10-12 minuter i 250 grader.
Servera med en god cheddar ost och apelsin/ingefärsmarmelad.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0