Köttfärspiroger

Jag skulle ordna matsäck till vår tur & retur- utflykt till Odnes i Norge. Vi ska ta med mat så vi klarar oss hela dagen ;)
Vi ska ta med piroger, ugnstekta kycklingfiléer, kokta färskpotatisar, hemgjord tzatsiki, cocktailtomater, bröd, fika och frukter. Det ska bli mysigt att stanna någonstans och äta gott! Vi ska också försöka hitta ett fint ställe där vi kan bada en stund.
Barnen fick vara försökkaniner och de tyckte pirogen var god, att jag ska göra det igen framöver ;)


KÖTTFÄRSPIROGER
              8 st.   Ugn: 250 grader i ca 10 min

Deg:
15 g jäst
50 g smör
2 dl mjölk
1 ägg
½ tsk salt
6 dl vetemjöl

Smält smöret i en kastrull, tillsätt mjölken, värm till 37 grader.
Rör ut jästen i mjölken.

Blanda med dem övriga ingredienser till en slät deg.
Låt jäsa till dubbel storlek.

Fyllning:
2 gula lökar, hackade - jag tog istället 3 st finrivna schalottenlökar
smör
500 g köttfärs
2 msk soja - jag tog istället 2 msk köttfond
2 msk tomatpuré - jag tog 1 msk chilisås & 1 msk tomatpuré
1,5 morötter - jag lade till 1,5 st rå finrivna morötter
3-4 st soltorkade tomater - jag lade till 3-4 soltorkade tomater i bitar
2 dl vatten
svartpeppar
torkad basilika efter smak
krossad vitlök efter smak

Fräs löken i lite smör i stekpannan.
Tillsätt färsen och bryn denna.
Smaksätt med soja (eller köttfond) och tomatpuré.
Tillsätt vatten, morötterna & soltorkade tomaterna och låt det hela småputtra tills vattnet har kokt in.
Krydda efter smak och tycke.
Låt fyllningen svalna.

Recept: Tasteline

Smaklig måltid!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0