Fias krispiga polkapraliner

Såg att jag glömde lägga ut ett recept på polkapraliner som jag själv hittat på :) Många godis och gottigheter nu på sistone ser jag, men det är perioder. Hoppas det lugnar sig snart. Haha.

FIAS KRISPIGA POLKAPRALINER
ca 15-20 st

100 g mörkchoklad (minst 52% kakao)
100 g fin vitchoklad
1 msk finkrossade (gärna nästan grovkrossade) polkagrisar

Hacka chokladerna för sig till fina småbitar och lägg 2/3 av dem i en skål och smält dem i en kastrull med varmt vatten.

När den har smält så ta bort skålen ur vattnet och häll i den resterande chokladbitarna.
Gör samma sak med nästa choklad, men i egen skål.

Lägg fram pralinformar på en bricka.

Krossa polkagrisarna ganska grovt - det ska bli riktigt småbitar och blanda den i en av skålarna.

Om ni vill, så kan ni också blanda ihop chokladerna i en skål och hälla ner dem i formarna, men vill ni ha ännu
finare praliner - marmorerade pralin så varva ca 1 tsk mörkchoklad med ca 1 tsk vitchoklad i formarna.

Låt pralinerna stelna i några timmar i kylen och lossa sedan försiktigt bort formarna.

 

 


Kommentarer
Postat av: Sofia

Ååhh vill smaka!!! du vet kombination jag o polka... mmmm!! du o jag gav ju oss ut i värsta åskovädret bara för att köpa polkagris så att vi kunde göra polkaglass!!!! :D

2011-10-06 @ 23:03:10
URL: http://sosia.blogg.se/
Postat av: natty

vill smaka!!! choklad + mint/polka....mmmmmmm!!! :)

2011-10-07 @ 11:52:39
URL: http://natty.blogg.se/
Postat av: natty

Ta m t ikväll på filmvisning om du ska dit?;-) ja bra ide,då ska jag kolla här till nästa gång då jag ej vet vad jag ska fixa för mat :)

2011-10-07 @ 14:02:33
URL: http://natty.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0