Kolaglass dulce de leche

Jag ville testa och se om man verkligen kan få kolasås av kondenserad mjölk och det stämde! Den smakar lite annorlunda, men inte så dumt faktiskt. Gäller bara att se till att vara hemma i minst 1,5 timmar, eftersom burken kokas då.

Viktigt att vattnet i kastrullen fyller hela burken hela tiden, häll på nytt vatten vid behov annars kan burken explodera och du får kolasås i hela köket. Se också till att ta en burk som inte skadats i butiken, den kan också explodera om den kokas.
KOLAGLASS DULCE DE LECHE

2 äggulor
0,5 dl socker
2 äggvitor
3 dl grädde
1 burk kondenserad mjölk
(0,5 dl grovkrossade vitchokladbitar)

Koka en burk kondenserad mjölk i 1,5 h enligt följande. Häll upp mycket vatten i en stor kastrull, tag av pappret på konserven och lägg ner den i kastrullen.
Vattnet skall hela tiden täcka burken. Låt konservburken svalna. Vispa äggulor och socker i en bunke. Vipsa äggvitor hårt i en annan bunke.
Vispa grädden i en tredje bunke. Blanda nu 3/4 av kolan med grädden. Blanda samman gräddblandningen med äggvispet till en jämn smet.
Häll halva smeten i en avtagbar form på ca 18-22 cm. Ringla/klicka ut kolan i formen och häll på resten av smeten. Frys i minst 5 h innan servering.
Tag inte ut så lång tid innan servering, den smälter rätt så snabbt.

Ev. även med

KANDERADE NÖTTER

1 dl mandel
1 dl valnötter
1 äggvita
1 tsk kanel
0,5 dl socker

Vispa upp äggvitan lätt, häll i nötterna och rör om. Häll i socker och kanel och rör runt.
Lägg blandningen på en plåt med bakplåtspapper och rosta dem i 200 gr varmluft i 10 min.

Att kandera nötter är ett lätt sätt att lyxa till det lite. Dessa hamnade uppepå en paj men är också gott att äta som de är eller förgylla andra desserter med.

Recept

Så här ser kondenserad mjölk ut, kan vara lite svårt och hitta, men jag brukar hitta dem bland sötsaker på ICA. Den andra burken hittade jag på Willys, den finns båda som osockrad eller sockrad, välj sockrad.

Bilder: Google


Kommentarer
Postat av: Felicia

Hihi detta är "fusk" dulce de leche ;) Min pappa är ju från Sydamerika och där gör de äkta dulce de leche och använder det till mycket tex kakor, mat med mera. Min pappa brukar göra egna dulce de leche hemma, då är det inte på samma sätt som du har gjort utan han kokar det utan burk. tar några timmar men blir sååå gott. Tipsar dig att prova bre dulce de leche på pannkakor / våfflor. mina barn (och jag ha ha) älskar det :) Kram

2011-11-07 @ 08:35:12
URL: http://bakandemorsa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0