Kladdkakans dag

Läste hos andra bloggare att det är kladdkakans dag idag. Självklart skulle jag baka något! Det fick bli kladdkaka med pepparkaksdumle. Inte ska vi fika idag, den spar vi till helgen. Lite tokigt kanske, men inga sötsaker under vardagar ;).

Skönt att få vara ledig igen, Edwin är fortf. hemma idag, han är bättre men säger ändå att han mår illa och orkade inte hjälpa mig i köket trots han ville det. Hmm, vi får se när han tillfrisknar, han hostar rätt kraftigt, stackarn.


DUMLEKLADDKAKA         För 6-8 personer.  Grädda i 175 grader i ca 20 min

100 g smör
1 påse dumlekolor (120g)
2 ägg
3 dl socker
1½ dl mjöl
4 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
½ tsk salt

Smält smöret och dumlekolorna så dom också smälter. Vispa ägg och socker pösigt. Vispa ner mjöl, kakao, vaniljsocker och salt.
Häll i smör och dumleblandningen. Häll smeten i en smord och bröad (bröa med kokos eller ströbröd) rund form med löstagbar kant.
Grädda i 175 grader i ca 20 min. Servera med vaniljglass eller grädde.

Recept


Kommentarer
Postat av: Felicia

Mums, det ser ju jättegod ut! Missade helt att det var kladdkakas dag :(



Hihi, klart det var äkta ;) Tycker bara bättre om när man inte kokar burken. Eller bara jag som är kräsen då jag växt upp med Sydamerikas dulce de leche ;) Har du provat dulce de leche glass? Minns inte vilket märke men det finns många smak av det märket och de hade även dulce de leche. Men det kan ibland vara svårt att hitta.



Härligt att ni har så många olika smaker i familjen, här är det likadant. Casper är väldigt kräsen, det ska tex inte finnas lök, purjolök eller sylt. Tilde härmar mest storebror men hon är rätt allätare annars ;) Jag försöker införa mer veg. maträtter i familjen men det är inte alltid så populärt ;)

2011-11-07 @ 22:51:19
URL: http://bakandemorsa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0