Key Lime Pie Margarita Style

Igår var mina killar på bio tillsammans med sin mormor & moster och de tittade på en animerad japansk film, Lånaren Arrietty, barnen gillade filmen. Jag ska nog titta på den sen när den kommit ut på DVD, om den nu ska göra det. Sedan var det en liten tjejmiddag hemma hos kära mor, tillsammans med några underbara tjejer, barnen och Nicklas som kom lite senare. Kul och träffa Hedvig, Sara, Madde och de andra igen! Det bjöds på bastubad, gott mat, gott mousserande vin, fruktsallad och min efterrätt. Det var självklart för mig att ta med något jag bakat. Bra tillfälle och bli utbjuden! :D
Blev denna här goda pajen, men barnvänligt! Hade inga alkohol i, enligt receptet. Kanske nästa gång, eller testa ni! :)



KEY LIME PIE MARGARITA STYLE
6-8 portioner, Ugn: 200 grader i 10 + 15-20 min

Botten:
100 g smör
200 g digestivekex

Fyllning:
5-6 limefrukter
4 äggulor
1 burk sötad kondenserad mjölk (finns i asiatiska eller välsorterade livsmedelbutiker)
2 msk cointreau (kan uteslutas)
2 msk tequila (kan uteslutas)

Dekor:
limeskivor

Tillbehör:
vispad grädde
ev cointreau

Smält smöret. Kör kexen i en mixer och häll ner smöret. Mixa till en smulig deg.
Tryck ut degen i smorda portionsformar (eller en stor med löstagbar kant).
Grädda i 200 grader i 10 min. Låt svalna medan du fixar resten.

Riv skalet av limefrukterna. Pressa sedan ur saften tills du har drygt 1 dl.

Blanda saft med rivet skal. Vispa äggulorna ljusa och fluffiga.
Vispa i lite kondenserad mjölk i taget och fortsätt likadant med limeblandningen och spriten.

Häll upp smeten i pajskalen och grädda i 15-20 minuter. Låt svalna. Garnera med lime.

Servera med vispad grädde, gärna spetsad med cointreau.

Recept


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0