Drottningkaka med vitchoklad

Ser att det var ett bra tag sedan jag skrev härinne på min bakblogg... Hoppas på bli bättre med det nu.
Jag var såå baksugen idag och kom på att det fanns filmjölk som går ut snart och Hugo ska ha poolspel nästa helg och vi ska ansvara för att fixa fika och så. Jag erbjöd mig att baka mjukkakor. Så idag passade det bra att baka! :)

Blev rätt god kaka med vinbär (skulle eg. ta hallon & blåbär om man skulle följa receptet) men jag tog vinbär idag. Måste kanske baka en till sats, men det får vi ta en annan dag innan nästa helg, ska nog ta annat bär då. Man ska ha mandelflarn ovanpå, men det struntade jag i för jag vet att det kan finnas många som är allergiska mot nötter.

DROTTNINGKAKA MED VITCHOKLAD

En god långpannekaka som räcker till många. Man kan ta vilket bär som helst - blanda om man vill.

 4 dl råsocker strö eller vanligt strösocker
 5 ägg
 8 ½ dl vetemjöl
 4 tsk bakpulver
 4 dl fil
 200 g smält smör
 Pressad saft och rivet skal av en citron
 150 g finhackad vit choklad
 2 ½ dl blåbär
 2 ½ dl hallon
 
Dekoration:
 Mandelspån
 Pärlsocker

Sätt ugnen på 200º och smörj och bröa en långpanna.
 
Vispa ägg och socker poröst. Blanda alla torra ingredienser och sikta ner dem i äggsmeten.
Tillsätt fil, smör, citronsaft, citronskal och chokladen. Blanda försiktigt, vispa inte.
 
Bred ut smeten i långpannan och fördela hallon och blåbär över. Toppa med mandelspån och pärlsocker.
 
Grädda i nedre delen av ugnen i 200º ca 20-25 minuter. Kolla med en sticka.
 
Skär i rutor.

Recept


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0