Fias ploppglass

Gjorde 2 olika glassar idag och den med lakrits följde jag enligt receptet och denna här följde jag grundreceptet och smaksatte sedan själv efter min idé. Jag hade inte glassmaskin, så jag hällde smaksättningarna direkt efter då jag hade hällt fyllningen i en låda och rörde ihop och frös in den. Blev rätt gott!

FIAS PLOPPGLASS

2 äggulor
125 g strösocker
5 g vaniljsocker
3 dl mjölk
2,5 dl vispgrädde
5 g majsmjöl
60 g hackade plopp
ca. 1 näve minimarshmallows
ca. 20-30 g. hackade vit choklad, eller någon annan mörkare chokladsmak


Häll äggulor, strösockret, vaniljsockret, majsmjölet i en skål. Vispa med mixer tills smeten är nästan vit. Värm mjölken försiktigt. Tillsätt den varma mjölken i äggsmeten försiktigt. Vispa hela tiden. När ingredienserna är ordentligt blandade häller du blandningen i en kastrull. Värm blandningen på medelvärme i två minuter under omrörning. Den ska inte börja koka. Om blandningen koagulerar vispar du den med mixern i en halv minut. Låt blandningen svalna och ställ sedan i kylskåp för att svalna tills kylskåpstemperatur. Vispa grädden och vänd sedan ner den försiktigt i blandningen. Slå på glassmaskinen och häll ner blandningen. Hacka ploppen och vitchokladen i mindre bitar. När glassen är klar häller du ner ploppen, vitchokladen och marshmallowen och låter glassmaskinen fördela det.
ELLER: Häll i smaksättningarna direkt i lådan och rör den lite. Sen är det bara att ställa in den i frysen och röra om emellanåt tills den stelnar riktigt. Kan ta ett par timmar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0