Fias laxknyte med quinoasallad

Idag bjöd jag hem min goa väninna, Cina, på lunch. Vi hade tidigare pratat om att hon skulle komma förbi och äta lunch någon dag, för hon jobbar i närheten och idag passade det bra! :) Det var riktigt mysigt! Jag bjöd på min favorit laxrätt, som jag själv hittat på och jag brukar äta den på jobbet, för det är bara jag som äter lax hemma. Lite trist tycker jag, den är ju en jättebra rätt, samt så äter jag bara ugnsstekta och stekta lax. Idag passade jag på att göra den, jag vet tyvärr inte riktigt hur mycket jag tog, men det var på ett ungefär. Ni får testa fram er. :) Till den åt vi en god quinoasallad, som var nytt för oss.


FIAS LAXKNYTE

Sätt ugnen på 200-225 graders värme.
Lägg en tinad lax på en aluminiumfolie som lagts på en ugnssäker form.
Kärna ur en paprika och skär den, valfri antal zucchini (jag brukar ta ca 10 cm av denna) & 2-3 färska champinjoner i bitar.
Krydda laxen med fiskkryddor & lite salt.
Häll över grönsakerna & champinjonerna och ringla över med lite olivolja (kanske 1 msk), 1 msk pressat citronsaft och krydda med valfria kryddor,
jag tog denna här gången italiensk salladkrydda, fiskkrydda skagen, citronpeppar och salt. Man kan ta chilipeppar, senapkrydda eller vad ni tycker skulle
passa till rätten.

Knip ihop folien ordentligt och sätt in den i ugnen och låt den stå där i ca 20-30 min, kolla gärna laxen om den fått fint färg - klar.

Serveras med någon god kall röra av creme fraiche med fiskkryddor & salt i, eller kall hollandaisesås och gryn som t.ex bulgur, quinoasallad eller ris.

Recept: Mitt eget recept.

QUINOASALLAD
   4 pers.

2 dl quinoa
4 dl vatten
1 tsk salt
2 paprikor
1 burk kokta röda linser (400 g) eller koka själv, enligt paketet, jag tog 2 dl linser + 4 dl vatten som jag kokte innan o lät den svalna
2 msk hackad persilja
1-2 msk balsamvinäger

1. Skölj quinoagrynen noga i rinnande vatten. Koka upp vattnet och sjud grynen under lock ca 15 minuter. Gör samma sak med linser om ni ska koka den.
Tillsätt salt, rör om och låt svälla en stund.

2. Kärna ur och skär paprikan i små tärningar. Skölj linserna och blanda dem med paprikan, quinoa, persilja och vinäger. Smaka gärna av med salt & peppar.

Recept: Ur en kokbok som jag hade hemma.

 Smaklig måltid!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0