Mammas supergoda kardemummeskorpor

Nu är jag klar med dessa goooda skorpor. Min mamma hade en fin plåtlåda full med skorpor, som ganska fort länsades slut av mina pojkar nu i sommar då vi var där. Nu när jag är ledig och vädret har varit lite ostadigt, så passade jag på att baka en sats. Det blev många fina skorpor som inte fick plats i lådan, några har gömts i skåpet utan killarnas vetande ;).

 

MAMMAS SUPERGODA KARDEMUMMESKORPOR                                         

50 g. jäst
200-250 g. smör eller margarin
5 dl mjölk
1,5 liter vetemjöl
2 tsk hel kardemummakärnor (krossa dem innan)
1 tsk salt
1,5 dl strösocker

Smula ner jästen i en bunke. Smält smöret och häll i mjölken, låt den bli ljummet. Häll vätskan i bunken. Häll i vetemjölet & de andra ingredienserna. Blanda dem i en matberedare till en fin deg. Låt den stå och jäsa en stund, minst 30-40 min. Sätt ugnen på 200 graders värme. Dela upp dem i 4 fina längder och låt dem jäsa ytterligare 30 minuter till.

In i ugnen på mittersta delen, i ca 15-20 minuter. De ska bli gyllenbruna. Låt dem stå för att kallna.

Dela den på längden till 2 stora längder, dela sedan dem i skivor. Lägg dem på en ugnsplåt.  Sätt ugnen på 250 graders värme. Låt bullarna stå i ugnen max 5 minuter.

Ta ut ur ugnen och sänk värmen till 50-70 grader, luckan kan vara öppen en stund så det blir svalare i ugnen. Sätt in plåten med bullarna igen, och låt stå i ugnen ca 10 timmar eller över natten.

Lång tid att göra, men jättegod och den räcker i flera veckor, om man inte äter den för ofta ;)

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0