Ett fantastiskt bröd

När jag bjöd på pajer på mitt öppethus idag så bjöd jag även på hembakta bröd.


ETT FANTASTISKT BRÖD
         Ca. 24 bröd, ugn: 225-250 graders värme i ca 18-20 min.

5dl fingervarmt vatten
1dl mjölk
25 g jäst
2 tsk salt + 1 msk honung
12½dl vetemjöl
+ mjöl till utbakningen
Mät upp vatten & mjölk. Smula ner jästen med salt & honung i en bunke. Rör i lite av "mjölkvattnet" så att jästen löser sig.
Häll sedan i resten av vätskan + mjölet. Arbeta snabbt ihop degen med träsked eller liknande. Degen är LÖS. Strö ca 2 msk mjöl över degen & täck med bakhandduk och låt jäsa i 1-1½ timme.
Värm ugnen till 240-250 grader. Täck 2 plåtar med bakpapper. Strö ca ½ dl vetemjöl på bakbordet. Tippa efter jäsningen försiktigt ut degen på det mjölade stället- Knåda INTE. Jäsbubblorna skall vara kvar!
Strö ytterligare lite vetemjöl över degen. Platta ut hela degsjoket lite försiktigt med handen. Skär snabbt degen i 6-7 cm smala remsor. Dela sedan varje remsa i 2-3 delar på snedden. Brödet behöver inte få samma fason på varje del, bara de har ungefär samma storlek.
Lägg bitarna på plåten. In i ugnen i ca 18-20 min. Låt bröden svalna utan handduk så blir skorpan frasig & fin!
Bon appétit!

Recept: Anna Bergenström

           

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0