Dreamy Chocolate Chip Brookies

Imorgon ska jag rida med mamma och på kvällen ska vi äta middag hos dem, ska bli gott! Jag sa att jag kunde baka något gott och mamma var sugen på något med choklad, så jag kollade efter något nytt recept. Hittade det här, vi får se hur den smakar :) Jag bytte ut jordnötssmör till lite extra smörkräm med citronsmak istället eftersom det finns nötallergi i familjen.
Jag struntade i att garnera den med flowerpaste och så, för jag tycker det blir för mycket annars. Den får duga så :)

DREAMY CHOCOLATE CHIP BROOKIES Ca 10-15 bitar Grädda på 175 grader i 20 minuter

Kakbotten:
90 g smält smör
110 g mjöl
½ tsk bakpulver
½ tsk salt
120 g farinsocker
1 ägg
1 tsk vaniljessens/vaniljpulver (eller 2 tsk vaniljsocker)
100 g choklad chips

Smält smöret och låt det svalna något.
Blanda mjöl, bakpulver och salt i en skål.
I en annan skål blanda smör och farinsocker. Tillsätt ägget och vaniljessensen.
Rör försiktigt ihop mjölmixen med smörblandningen. Tillsätt chokladen och rör om.
Häll smeten i en form (20×20 använde jag).
Grädda på 175 grader i 20 minuter.

Under tiden kakbottnen är i ugnen gör du Browniesmeten.

Browniebotten:
180 g mjöl
1 tsk salt
2 msk kakao
300 g choklad (använd din favorit, själv använde jag 70%)
225 g smör
1 tsk espressopulver
180 g strösocker
80 g farinsocker
5 ägg
1 tsk vaniljpulver/vaniljessens (eller 2 tsk vaniljsocker)

Blanda mjöl, salt och kakao.
Över ett vattenbad blandar du choklad, smör och espressopulver. Stäng av värmen när det smält men låt kastrullen/vattenbadet stå kvar.
Tillsätt strösocker och farinsocker. Rör runt tills det är väl blandat. Ta av från spisen. Låt stå tills blandningen har rumstemperatur.
Tillsätt först 3 ägg (till chokladblandningen) och vispa. Tillsätt därefter de 2 sista äggen samt vanilj och rör nu försiktigt.
Blanda i mjölmixen, lite i taget och gärna med en slickepott.
Häll över kakdegen i den fyrkantiga formen. Se till att hela kakbottnen är täkt.
Grädda på 175 grader i 35-40 minuter.

Hallonlager:
150 g hallon

Om du använder frysta hallon låter du dom tina först. Mosa hallonen och bred ut på kakan när den kommit ut ur ugnen.

Jordnötssmörsfyllning
;(Det går jättebra att utesluta jordnötssmörsfyllningen ifall allergi finns.)
100 g jordnötsmör, creamy
40 g rumsvarmt smör
120 g florsocker
2 msk grädde

Vispa jordnötsmör och smör i en skål. Tillsätt florsockret och grädden. Vispa tills allt är väl blandat.
När kakan har svalnat något brer du över jordnötssmörsfyllningen.

Chokladganache
:
1,5 dlgrädde
150 gchoklad, gärna mörk 60-79%

Värm grädden i en kastrull (OBS, får ej koka). Stäng av värmen och rör ner den hackade chokladen. Rör om tills allt är blandat och chokladen är smält.
Låt den svalna något innan du häller chokladganachen över kakan.
Ställ sedan kakan i kylen tills chokladganachen stelnat till.

Garnera med exempelvis en ros (av marsipan eller flowerpaste) och glitter eller låt vara som den är.

Recept


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0