Charlottas cheesecake med vit choklad

Som jag skrev tidigare, om att jag skulle fixa efterrätt och hade 2 olika alternativ av cheesecake att välja på. Det var inte lätt, kan jag säga, så jag kom på en idé! Jag gör en blandning av båda, lade alltså till limeskal & limesaften! ;) Den smakade utsööööökt!


CHARLOTTAS CHEESECAKE MED VIT CHOKLAD          10-12 bitar. Ugn: 150 grader i ca. 55 minuter

BOTTEN
10 digestivekex
1 msk socker
2 tsk potatismjöl eller maizena
50 g. rumsvarmt smör

FYLLNING AV
200 g vit choklad
600 g rumsvarm philadelphia ost
1 dl florsocker
3 ägg
(2-3 tsk riven lime & 1 tsk pressat limesaft)

TOPPA MED
rejält med färska hallon, jordgubbar eller blåbär - eller varför inte en mix av allihopa?

Förbered en springform, 22-24 cm i diameter, genom att klämma fast en bakplåtspapper mellan botten och kanter. Klipp bort överflödigt papper.
  Dela kexen i bitar och finfördela dem i matberedare tillsammans med socker och potatismjöl eller maizena. klicka i det mjuka smöret och kör så att allt blandas. Lägg ut smulorna i formen och tryck till lite med handen så att smulorna bildar en någorlunda jämn botten. Värm ugnen till 150 graders värme.

Bryt chokladen i bitar, lägg den i en tallrik och smält chokladen sakta i mikrovågsugn, 350 watt, i bara 30 sekunder i taget. Rör om varsamt.
 Skölj skålen och kniven till matberedaren och montera dem på nytt. Lägg i philadelphiaost, florsocker och ägg. Riv eventuellt lite limeskal & pressa lite limesaft. Mixa, blanda sedan ner den smälta chokladen och häll blandningen i formen med kexsmulorna.

Grädda mitt i ugnen i ca 55 minuter. Låt sedan kakan kallna helt. Servera cheesecaken toppad med färska bär.


Recept: Sött, sweet, dulce - desserter från när och fjärran, Anna & Fanny Bergenström


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0