Vegetarisk lasagne

Måndag nu igen och då innebär det vegetarisk rätt. Som jag skrev tidigare, så försöker jag köra med vegetariska måndagar, inte alltid jag kommer ihåg, men försöker bli bättre på det här. Det fick bli en god lasagne, som jag gillar.


Gammal bild från tidigare, det blev även kokt broccoli till.
VEGETARISK LASAGNE 4 port ugnen på 225 grader i nedre delen av ugnen ca 30 min

3 purjolökar eller 3 gula lökar
Svenskt Smör från Arla
4 tomater eller 1 burk hela tomater, ca 400 g
1/2 dl tomatpuré
1 grönsaksbuljongtärning
2 1/2 dl Kelda® matlagningsgrädde
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
1 msk basilika, färsk eller torkad
9 lasagneplattor
500 g KESO® cottage cheese
2 dl Arla Köket® riven ost gratäng

Sätt ugnen på 225 grader. Skölj och strimla purjolöken eller skala och grovhacka löken.
Fräs den i smör i en gryta. Skär tomaterna i bitar.
Rör i tomater, tomatpuré, buljongtärning, grädde, salt, peppar och basilika. Låt såsen koka upp. Varva grönsakssås,
lasagneplattor och cottage cheese i en smord och ugnssäker form. Avsluta med sås och strö över osten.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min. Servera med en sallad.

Recept


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0