Siraphjärtan

Jag älskar kokböcker och jul! Idag när jag och Nicklas handlade mat på Willys, så såg jag att Pernilla Wahlgren har gett ut sin juliga kokbok, Pernillas jul, och jag var inte sen med att ta en bok. Efter när vi hade ätit en god grönsakssoppa, så satt jag och läste lite ur boken och såg ett recept som såg ut vara enkelt och gott att göra och det stämde bra!
Riktigt god julig och knäckig kaka! Ska frysa in dem och spara till julen. Nu har jag bakförbud, trots det behövs nytt bröd härhemma, fram till kanske nästa helg. Ska ju baka lite till Hugos kalas och sen ska vi baka pepparkakor kring första advent. Har inte koll på när det är första advent, sista söndagen i november eller första söndagen i dec? Någon som vet? Har inte almanacka här just nu. Får kolla sen :)

SIRAPHJÄRTAN
    Ugn: 225 grader i ca 7 min

5 dl vetemjöl
2 dl strösocker
½ tsk malen kardemumma
2 tsk malen kanel
2 tsk bikarbonat
200 g rumsvarmtsmör
2 msk sirap

Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Tillsätt smör i bitar samt sirapen och blanda ihop till en deg.
Rulla centimetertjocka längder 10-12 cm långa och lägg dem på en bakplåtspappersklädd plåt formade till hjärtan
(genom att vika in ändarna ända ner mot mitten). Platta till dem lite. Grädda i 7 minuter mitt i ugnen. Låt svalna på plåten.
Under gräddningen smälter hjärtanen ut och blir härligt segknäckiga.

Recept: Ur kokboken Pernillas jul, från Pernilla Wahlgren.


Kommentarer
Postat av: Camilla

sista sön i nov (27 november)

Kram

2011-11-15 @ 20:23:25
URL: http://rainred.blogg.se/
Postat av: Frida

Dem var supergoda, tror jag ska testa på att baka dem när jag kommer hem :)

2011-11-15 @ 21:21:52
URL: http://frallan89.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0