Ronneby pepparkakor

Jag gjorde en sats (en bautasats) pepparkaksdeg för några veckor sedan. Den skulle stå i kylförrådet tills jag var sugen på att baka pepparkakor och idag var jag det!
Kanske lite för tidigt, men det har ju börjat säljas pepparkakor överallt nu, så varför inte baka själv? Degen var riktigt god och inte så svår att göra. Jag fick ta apelsin istället för citron, för jag hade inga citroner hemma. Men det gick lika bra med apelsiner, och det doftade faktiskt lite apelsin när jag gräddade dem. Gott! Vi gjorde många pepparkakor och än finns det lite mindre än hälften deg kvar. Ska nog göra pepparkakshus och annat kul med dem. Tror faktiskt också att jag ska göra ytterligare en sats någon dag. Har en riktig pepparkaksälskande familj härhemma. Ska lägga kristyr lite längre fram.
Rekommenderar er varmt att testa detta recept.

RONNEBY PEPPARKAKOR     200 grader i 8-10 minuter

Deg:
3 dl strösocker
2 dl (280 g) ljus sirap
1 dl starkt kaffe
4 tsk malen kanel
1 ½ msk malen ingefära
300 g smör
finrivet skal av 1 citron - jag tog apelsin
15 dl (900 g) vetemjöl
1 msk bikarbonat

Kristyr:
1 äggvita
ca 3 dl (200 g) florsocker
2 krm ättiksprit
röd och grön hushållsfärg

ev. silverkulor till dekor

1. Blanda socker, sirap, kaffe och kryddor i en kastrull och koka upp. Slå den heta blandningen över smöret i en stor bunke.
Rör tills smöret smält och fortsätt röra då och då tills smeten är avsvalnad och krämig.
2. Tillsätt det rivna citronskalet.
3. Blanda mjöl och bikarbonat och tillsätt till smörsmeten. Arbeta ihop till en deg och knåda den smidig på mjölat bakbord eller i hushållsassistent.
Vira in i plastfolie och förvara i kylen till nästa dag.
4. Kavla ut lite av degen i taget på mjölat bakbord och stansa ut kakor i önskade former. Lägg dem glest på bakpappersklädda plåtar och grädda i mitten av ugnen
i 200 grader i 8-10 minuter. Låt svalna.

5. Mät upp äggvitan till kristyren i en ren och torr bunke, gärna av rostfritt stål. Vispa till hårt skum med elvisp.
6. Sikta ner det mesta av florsockret i äggvitan och tillsätt ättikspriten. Fortsätt vispa tills kristyren är tjock, fluffig och glansig.
Tillsätt ev. mer florsocker tills det bildas fasta toppar när du vispar.
7. Färga av delar av kristyren med några droppar hushållsfärg och spritsa sedan kristyren på kakorna. Dekorera gärna med silverkulor.

Recept: Boken, Julens godsaker, från Mia Öhrn.


Kommentarer
Postat av: Christina

Istället för ha ättiksprit i kristyr så kan man ta citronsaft. Hade de på våra färdiga köpt pepparkakor..

2011-11-24 @ 09:02:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0