Polar kakor

Skönt och vara ledig idag, synd att dagen har gått fort, men jag kände att jag har hunnit bra och fått vila en stund. Började dagen med en härlig morgonpromenad med Amy och sedan har jag faktiskt börjat julbaka lite! ;) Bakade pepparkaksdeg som nu får stå i kylen i några dagar eller veckor. Man vet aldrig med mig ;). Enligt receptet så blir det många pepparkakor, det ska bli spännande. Receptet på degen kommer lite senare.
På dagen var jag på besök hos kära Kia och då fick jag träffa söta & glada Ella! Hon har verkligen vuxit, ett bevis på att vi inte setts lika flitigt nu på sistone, men det ska det bli en ändring på. Det ska vi se till. :)
På eftermiddagen blev det brödbak, ett nytt recept nu igen, som hela familjen älskade. Sen har jag bara slappat och fått maten serverad av Nicklas som snällt ställde upp som kock idag - hemgjorda köttbullar, kokta potatisar och sås till, jättegott!
Nu äter killarna det nybakade brödet och sen ska de läggas. Blir nog en lun kväll. Önskar er en trevlig kväll!

POLAR KAKOR   ca. 20 st   Ugn: 275 grader i 3-5 min

50 g smör
5 dl mjölk eller vatten
50 g jäst
3 msk ljus sirap
1 tsk salt
ca 16 dl rågsikt

Smält smöret, tillsätt mjölken och värm till 37 grader.
Smula ner jästen i en degbunke.Häll lite av degvätskan över jästen och rör tills den är upplöst. 
Blanda ner resten av degvätskan samt sirap och salt.
Tillsätt mjölet och arbeta degen blank och smidig. 
Strö lite mjöl över degen och låt jäsa övertäckt ca 30 minuter.
Dela degen i 20 bitar. 
Kavla ut dem till kakor i önskad form och nagga väl.
Lägg kakorna på plåtar med bakplåtspapper,låt jäsa under bakduk ca 10 minuter.
Grädda kakorna mitt i ugnen i 275 grader 3-5 minuter. 
Låt svalna på galler under bakduk.

Recept: Tidningen Hembakat


Kommentarer
Postat av: Frida

Åh såna måste jag baka någon dag, dem såg fruktansvärt goda ut :D

2011-11-08 @ 19:39:41
URL: http://frallan89.bloggagratis.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0