Överraskningskolor

Detta här julgodiset är Nicklas favorit och ett måste under julen. Gjorde med 2 olika smaker och de smakade såå gudomligt goda! :)

ÖVERRASKNINGSKOLOR
ca. 50-60 st. per sats

Smält 100 g. smör i en tjockbottnad, vid kastrull. Tillsätt 2 dl vispgrädde, 3 dl socker, 1 dl ljussirap och 1 tsk vaniljpulver.
Koka utan lock, rör om då och då tills termometern visar 124° eller när smeten håller kulprovet.
Häll några droppar av smeten i iskallt vatten och rulla till en seg och fast kula. Koktid 15 – 30 min. Smaksätt med något av förslagen nedan.
Häll smeten på en oljad plåt. Låt svalna och klipp i bitar. Slå in i papper eller varva kola och papper i en burk. Förvara kallt.

Smaksättning, om ni vill ha lite extra smak i:
– rivet skal av 2 lime, 1 citron eller 1/2 apelsin
– 2 msk siktad kakao
– 1 dl rostade solroskärnor
- några droppar pepparmyntsolja
- 2 tsk pepparkakskrydda

Samma sak som förra året, så berättar jag inte vilka smaker jag tog, men det var samma som förra året pga våra favoriter.

Gottigott!!

 


Kommentarer
Postat av: Linda

Å..kola har jag inte gjort på åratal. I år måste jag komma ihåg att göra de goda kolorna.

2011-11-23 @ 23:30:03
URL: http://nakit.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0