Julig filmjölkslimpa

Jag vaknade tidigt i morse och var sugen på att baka något gott bröd och såg att jag hade massor med filmjölk hemma, Nicklas brukar äta dem men nu är han inte hemma så det passade bra att baka ett bröd med filmjölk i och det går fort att baka dem. Idag är det en vecka kvar tills 1.a advent och då tjuvstartade jag lite med julbaket. Det doftade pepparkakor i hela huset och Marie kände av doften när hon vaknade i morse. Ett jättegott och saftigt bröd!

JULIG FILMJÖLKSLIMPA
Grädda i 175 grader i 1 1/2 timme.

1 l filmjölk
4 dl havregryn
4 dl vetemjöl
4 dl rågsikt
3 msk ljussirap
1 msk bikarbonat
1 msk pepparkakskrydda (eller mald nejlika, kanel och ingefära i lika delar)
1 1/2 tsk salt
2 dl russin
Jag tillsatte ca 1 dl hasselnötter

Ta fram en stor skål, det blir mycket smet. Klä två avlånga brödformar med bakplåtspapper.
Blanda alla ingredienserna till smeten i skålen och fördela den mellan formarna. Grädda i 175 grader i 1 1/2 timme.
De ska vara inne så länge, annars blir de degiga. Ta ur dem ur formarna direkt och låt svalna på galler.
De går utmärkt att frysa och håller sig saftiga i en vecka i skafferiet.

Recept


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0