Panelli

Är tydligen en riktig morgonmänniska som vaknar toktidigt på morgnarna numera. Vaknade redan kl. 5.30 idag, men Amy var bara glad för det, för det innebär då en härlig lång morgonpromenad i snön! Lite trist nu när det är mörkt, för då kan man inte gå precis var man vill, men vi hittade en bra väg och Amy är så nöjd och sussar gott i kökssoffan nu. Jag var baksugen och tänkte att det skulle bli gott med nybakat bröd till familjen idag och kom på att jag fått ett recept av min goa väninna, Y. som jag ville testa. Guuud! vad gott brödet var, lättbakat också. Tack Y., för receptet! Hoppas det var OK att jag lägger ut det på min bakblogg ;).


PANELLI - Italienska bröd   7 bullar   ugn: 225 i 8-10 min


50 g jäst
5 dl kallt vatten
1 dl oliv- eller rapsolja
1 msk salt
16-17 dl vetemjöl


Topping:
olivolja
flingsalt


1. Lös jästen i vattnet. Arbeta in de övriga ingredienserna.
2. Forma degen till 7 runda bollar. Låt jäsa på väl mjölat bakbord
under en handduk i drygt 30 min.
3. Värm ugnen till 225 grader.
4. Kavla ut bollarna till tunna bröd, lägg ut på bakplåtspappersklädda
plåtar. Droppa olivolja och strö på flingsalt över bröden.
5. Baka mitt i ugnen i 8-10 min. Lägg bröden på varandra efterhand som de
blir färdiga.


Går att frysa


Recept: Från väninnan, Yvonne Larsson


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0