Lakritskola med havssalt

Ett rätt gott godis, som tom maken som inte gillar lakrits, gillade. :) Jag gjorde bara halva sats av receptet, för jag ville så gärna testa den, trots vi redan har massor med godis härhemma :D  får ge bort en del sen när vi får besök.

LAKRITSKOLA MED HAVSSALT  Ca 60 stycken

3 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl sirap
1 msk kakao
1,5 dl turkisk peppar
2,5 tsk smör
200 g mörk choklad

1. Klä en form, ca 20 x 20 centimeter, med bakplåtspapper.
2. Krossa karamellerna.
3. Blanda grädde, socker, sirap, kakao och de krossade turkisk pepparkaramellerna i en tjockbottnad gryta. Låt det koka upp under omrörning.
Låt sedan koka kraftigt utan lock och utan att röra tills termometern visar 117–120 grader eller tills smeten klarar kulprovet.
Det tar ca 15 minuter i en vid gryta. Rör om då och då.
4. Rör ner smöret och häll smeten i formen. Ställ kolan kallt att stelna.
5. Smält under tiden chokladen i vattenbad, se sidan 25, låt den svalna. Det ska helst bara vara ca 10 graders skillnad på kolan och chokladen!
6. Skär eller klipp kolan i bitar. Doppa varje bit i chokladen och lägg upp på ett galler eller på ett bakplåtspapper.
7. Strö lite havssalt på toppen innan chokladen har stelnat.

Recept


Kommentarer
Postat av: Linda

O ja, 5 år har gått:). Nu på lördag ska vi gå på Liseberg, än så länge ser allt bra ut men det är några dagar kvar. Jag biter på naglarna tills vi är på plats;).

2011-12-06 @ 12:41:18
URL: http://nakit.webblogg.se/
Postat av: Felicia

Ja jag håller tummarna för att du ska få en beställning på jultårta :) Vad för tårta blir det i januari?



Ja, jag ser hellre att jag har tur i kärlek än i spel ;) fast lite mer klirr i kassan är aldrig fel. Ska snart börja göra lite julgodis, har inte hunnit göra mycket såna. Längtar så efter julafton och vår julledighet. Gissningsvis gör ni också det! Vad önskar grabbarna sig i julklappar? Kram

2011-12-09 @ 13:30:00
URL: http://bakandemorsa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0