Kladdkaka med apelsinkrokant

Vi skulle få besök idag och då passade det ju bra att bjuda på lite gott som denna här kladdkakan som var jättegod och kladdig inuti. Jag fick halvera receptet, bäst så för det blir för mycket annars - receptet som jag lägger ut nu är inte halverad. Jag lade till lite pepparkakskryddor i kakan och jag hade tyvärr ingen choklad med apelsinsmak, men jag löste det genom att finriva skalet av en apelsin och pressade ut saft ur halva apelsinen och det smakade jättegott det med.

KLADDKAKA MED APELSINKROKANT stor rund form, ca 26 cm (Detta är en dubbelsmet)

4 ägg
5 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
8 msk kakao
3 tsk pepparkakspulver <--- Fias påhitt
3 dl vetemjöl
200 gram smält smör

200 gram mjölkchoklad med smak av apelsin
eller
200 gram mjölkchoklad
finriven skal av 1 apelsin
ca. 1-2 msk saft från en ½ apelsin

Obs!! Denna kladdkakan ska stå kallt i ca 2 timme innan servering


Ställ ugnen på 175 grader.
Smält smöret. Låt svalna.
Smörj och bröa formen.
Rör ihop ägg, socker, vaniljsocker, kakao, pepparkakspulver, mjöl och till sist smöret.
och grädda i mitten på ugnen i ca 30 minuter. ( Halverar du smeten så korta ner gräddningstiden till hälften )
Under tiden smälter du en förpackning choklad med apelsinsmak över ett vattenbad och bred detta sedan över kladdkakan , när den svalnat.

Serveras med vispad grädde och eventuellt lite färska hallon.

Recept


Kommentarer
Postat av: Felicia

Tiden flyger sin kos, man hinner knappt blogga ;) Men ska bättra på det!! Mitt nyårslöfte, ha ha.



Så roligt att du får göra tårta till 1årsdagen, har beställaren lämnat någon särskilt önskemål på tårtan?



Så roligt att du kanske kommer ner till Skåne den 3 jan, i så fall är jag ledig. har jullov :) Då skulle det vara roligt att träffas och luncha.



Kramkram

2011-12-21 @ 00:06:03
URL: http://bakandemorsa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0