Julskinka

Vi brukar egentligen köpa färdigkokt julskinka som vi sedan ugnsteker i några minuter, men denna här gången blev det en rå julskinka så det tog lite tid innan den blev klar. Men det gjorde oss inget, vi hade hela kväll på oss. :) Vi julfikade lite och det var mysigt!
Jag testade en liten del av Pernilla Wahlgrens fyllning, skinkan ska egentligen också fyllas med parmesanost men det ville inte jag och fyllningen var rätt OK, men jag fick dubblera på receptet, för det var inte lätt och bre den rätt tunt.


GRILJERA EN RÅ JULSKINKA  Ugn: 175°

3-4 kgjulskinka
1 äggula
2 msk ströbröd
2 msk grovkornig senap
1 msk basilika

1.Sätt ugnen på 175°.  Spola av skinkan, ta bort nätet och skär av svålen.
2. Blanda alla ingredienser och bred dem på skinkan.
3. Svep in skinkan i aluminiumfolie, stick in en köttermometer. Lägg skinkan på galler över en långpanna och sätt in den i nedre delen av ugnen.
4. Skinkan är klar vid 70-75°, det tog ca 2-2½ timmar. Ta bort folien och låt skinkan kallna på gallret.

Recept: Fyllningen är hämtad ur Pernilla Wahlgrens julkokbok och resten hittade jag inne på internet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0