Ingefärsmarmelad

I somras gav svärfar med familj mig en burk apelsinmarmelad med ingefära som smakade jättegott! Tyvärr så tog den slut rätt snabbt... Jag ville ha ny burk hemma, så jag kollade runt efter ett bra recept och hittade ett som var jätteenkelt och gott! Det smakade rätt stingt pga ingefäran, men så friskt! Bredde lite på ett finncrisp nyss och det var rena himmelriket, nu har jag något gott att äta till helgerna ;) Det blev inte mycket av marmeladan - blir ca 5 dl, så jag kokte 2 gånger och de 3 burkarna ska ges bort ikväll då vi ska till min mamma på middag. Där kommer min storebror med familj & lillsyrra finnas, så ni kan lista ut själva vem som kommer få de 3 resterande burkarna ;).

Ingefärsmarmelad

50 g färsk ingefära
½ apelsin
3 ½ dl vatten
350 g syltsocker

Ger ca 5 dl marmelad

Skala och riv ingefäran på grova sidan på rivjärnet. Skölj apelsinen och riv på den grova sidan på rivjärnet. Pressa ur saften. Lägg ingefära, apelsinskal och saft i en kastrull. Tillsätt vattnet och låt koka upp. Koka i 3 minuter och rör i sockret. Låt koka ytterligare 3 minuter. Skumma eventuellt.

Ta kastrullen från värmen och låt svalna i 15 minuter. Häll upp i en varm, rengjord glasburk och förslut. låt kallna.

Recept

Smaklig måltid!

 

 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0