Kycklingfilé med mango chutney-sås

Enligt receptet skulle man steka kycklingfiléerna och sedan ringla över chutneysåsen vid serveringen, men jag gillar inte stekta mat så att jag ugnstekte kycklingfiléerna tillsammans med såsen, det smakade jättegott! Man slipper ju stå och steka och få oslukt överallt :) Kycklingen är ju svårt att få ordentligt stekta utan att bli brända tycker jag.

KYCKLINGFILÈ MED MANGO CHUTNEY-SÅS    4 port. Ugn: 225 grader, ca 30 min.

Sätt ugnen på 225 graders värme.

Gör först mango chutneysåsen: (Såsen passar till det mesta)
Skala och hacka fint 1 vitlök och 3 schalottenlökar och häll ner dem i en kastrull med lite smör i. Låt dem brynas ihop ett par minuter. Tillsätt ½ dl vatten, 1 dl grädde, 1 msk kycklingfond, 1 krm gurkmeja och ½ dl mango chutney. Koka upp såsen och smaka av med salt & peppar.

Lägg 4 tinade kycklingfiléer på en ugnssäker form och salta & peppra dem lite.
Häll över mango chutneysåsen och sedan in i ugnen i ca. 30 minuter, tills kycklingfiléerna är genomstekta.

Serveras tillsammans med ugnstekta grönsaker. Jag skar 1 gul paprika i bitar, 1 liten bit zucchini som delats i halvmånar och 3 färska champinjoner som skivats i skivor och smaksatte dem med salt, chilipulver och italiensk salladkrydda. Hällde över lite smör och olivolja.

Killarna fick ugnstekta klyftpotatisar.

Hela familjen uppskattade middagen. Hittade receptet i min kokbok som jag har hemma.

Smaklig måltid!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0