Kryddiga julköttbullar

Idag förberedde jag de gooooda kryddiga julköttbullarna till julafton, de smakade så utsökt! Nu börjar jag riktigt längta efter julaftonen. Imorgon eller kanske idag, ska jag fixa julskinkan, gotteligott! Ska även göra rotlåda av kålrot imorgon, den är såååå gooood! Mamma brukar göra den, hoppas att min smakar lika gott. Sedan är jag nog klar med all mat inför julafton, var och handlade de sista maten idag, hoppas inte jag glömt något nu. :)

KRYDDIGA JULKÖTTBULLAR      4 port. ugn: 200° i 10-20 min + stekning

3/4 dl havregryn
1 ½ msk potatismjöl
1 ½ dl mjölk
1 ägg
1 msk gul lök, riven
1 msk kalvfond, konc.
1 ½ tsk salt
2 krm vitpeppar, nymald
½ tsk kryddpeppar, malen
½ tsk kanel
500 g. köttfärs
smör till stekning

1. Sätt ugnen på 200°. Blanda havregryn, potatismjöl och mjölk i en bunke. Låt den svälla i 10 minuter.
2. Tillsätt ägg, lök, kalvfond, salt, vitpeppar, kryddpeppar och kanel. Lägg i färsen och arbeta ihop allt till en smidig smet.
3. Ta lite olja på händerna, rulla köttbullar och lägg dem sedan på ett bakplåtspappersklädd plåt och sedan in i ugnen, 10-20 min beroende på storlek (skaka gärna om dem lite efter halva tiden). Kontrollera en så att de är färdiglagade rakt igenom. Ta ut och låt svalna en stund och stek sedan köttbullarna hastigt runt om i smör i het stekpanna så de får fin yta.

Annars kan man även steka dem direkt i stekpannan utan att värmas i ugnen först. Men jag tycker det är lättast och ugnsteka dem först för då blir de runda och fina samt så bränns de inte så lätt som när den steks.

Smaklig måltid!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0