Hugos vita polkabräck

Idag gjorde vi Hugos önske-julgodis, det var inte något svårt godis. Skulle egentligen ha kokosfett & lime i, men vi hade inget kokosfett hemma och Hugo vägrade ha lime i, men ville ha något med vit choklad. Så jag kom på att han kunde krossa polkagrisar och ha det i chokladen. Det jublade han för! :D Jag, däremot, skulle vilja smaka det riktiga receptet, men har lite svårt för kokosfettet, gillar inte den vanliga ischokladen så mycket. Hmm... Det fick räcka med ett paket vitchoklad, det blir för mycket godis annars. Jag ska ju även göra min favorit, vaniljfudge sen när jag har tid.

Ja, så det blev ett riktigt sött godis, som var jättesnabbt att göra.

HUGOS VITA POLKABRÄCK               25-30 st.

Smält 150 g. (ett paket) vit choklad i vattenbad. Krossa under tiden ca. 1 dl polkagrisar till små grova bitar (går oxå bra med fint) och blanda ner det i den smälta chokladen. Häll i ischokladformar eller på ett bakplåtspapper och låt dem hårdna i kylen. Dela upp i bitar om de hällts på bakplåtspappret och avnjut!

Om man vill ha det riktiga receptet med lime & kokosfett, så gör ni så här:

VIT ISCHOKLAD MED LIME    60 st.

1. Smält 200 g. kokosfett i vattenbad, finhacka 200 g vitchoklad och rör ned den i det varma kokosfettet.  
2. Tillsätt saften från 1 lime. Häll upp allt i en tillbringare och fördela jämnt i fina formar.
3. När ischokladen stelnat, riv skalet från 2 limefrukter och dekorera med.

Recept: Tasteline


Smaklig måltid!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0