Ost- & skinkpaj

Gjorde 2 olika pajer till middagen idag, tacopaj och den här. De smakade lika gott! Bra och frysa in till framtida luncher.

OST- & SKINKPAJ      Ugn: 225 grader i 10 + 30 min

Pajskal:
3 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
2 tsk paprikapulver
75 g smör
1 dl kesella
2 msk vatten

Fyllning:
4 dl riven ost
200 g skinka i bitar
1 paprika - valfritt


Äggstanning:
4 ägg
2 dl mjölk
salt & peppar

Sätt ugnen på 225 graders värme. Fixa pajen först.
Blanda alla ingredienser utom vatten i en matberedare, blanda ihop degen i några sekunder. Späd sen med vatten och blanda ihop den snabbt,
inte för länge, den blir kompakt och seg annars.

Kavla ut en fin pajdeg och lägg den på en löstagbar ugnssäker form och nagga botten med en gaffel. Lägg gärna en band av aluminiumfolie runt om pajen, så att inte pajkanten sjunker ner i värmen.

Skär skinkan i bitar och riv eventuellt osten om ni inte tar påse med färdigrivade ost ;).
Skär kanske en paprika i bitar och lägg dem i pajskalet. Vispa ihop äggstanningen.
Strö över osten och slutligen äggstanningen och grädda på mittersta delen av ugnen i 30 min ca. eller tills den fått fin färg och att stanningen stelnat.

Smaklig måltid!
 


 


Kommentarer
Postat av: Pernilla

Oj många inlägg jag inte har hunnit läsa :). Det är så bra att du skapa en blogg till mat som är din intressen :).

KRam

2011-10-02 @ 20:51:14
URL: http://lillapia.blogg.se/
Postat av: Felicia

Nej kryddhuset har ingen egen butik men jag brukar köpa deras strössel och likadana produkter på till exempel ÖB. De har stora pack vilket jag tycker är utmärkt! :)



Ha ha, ja på ett sätt är det bra att det inte finns så mycket baksaker på Gekås Ullared men å andra sidan är det lite synd för såna saker brukar vara ganska dyra på nätet.



Jag vill gå på en kurs om hur man gör dekorationer och allt annat till tårta, min tolk på universitetet rekommenderade en kurs här i Skåne. Funderar på om jag ska gå på den, eller om jag hellre vill lär mig på egen hand...

Kram

2011-10-03 @ 13:18:04
URL: http://bakandemorsa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0