Kycklingfilé på krämig purjolöksbädd

Vi var hos Jens, Madde & Saga idag igen :) Vi tog med mat dit och det blev en rätt god rätt med kyckling och bacon i. Jag hoppade över osten för jag tycker den smakar godare utan ost. Fick det här receptet av Sofia Linge, tack! Verkligen god rätt som jag gärna gör några gånger per år, inte för ofta för att jag inte vill tröttna på det. :) Till efterrätt åt vi en jättegoooood kladdkaka som blev rätt populär :). Vi var hos dem i några timmar och det var trevligt! De fick som vanligt en liten present, som jag själv har bakat hemma. :)

Kycklingfilé på krämig purjolöksbädd

500 g kycklingfilé
1 purjolök
150 g bacon
1 dl vitt vin, matlagningsvin
2 dl mellangrädde
salt, peppar
riven ost

Gör gärna dubbel sats av sås!

1. Låt en skivad purjolök och 150 g strimlad bacon mjukna tillsammans i en stekpanna.
2. Tillsätt 1 dl vitt vin, 2 dl mellangrädde och lite svartpeppar.
3. Koka upp blandningen och häll den i en eldfast form.
4. Lägg på 500 g tinade, saltade och pepprade kycklingfiléer.
5. Strö ca 1 dl riven ost över och ställ formen i ugnen, 225 grader i ca 20 min.
6. Servera med ris och en fräsch sallad.

Vi åt bulgur till den.

På återseende!


Kommentarer
Postat av: Felicia

Den här rätten tänker jag testa inom kort, det enda är att Casper inte gillar purjolök eller lök överhuvudtaget. han får dock äta den mat som serveras ;) hihi.

2011-10-05 @ 16:16:21
URL: http://bakandemorsa.blogg.se/
Postat av: Sofia

hehe, denna tänkte vi äta nu till helgen :) kom på i söndags att det var längesen vi åt denna så nu får det bli av i helgen!

2011-10-05 @ 21:53:53
URL: http://sosia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0