Fias tacopaj

Det blev 2 olika pajer till middag idag, hade rester från taco igår, så det fick bli tacopaj och sedan ville jag och Edwin ha skink- & ostpaj. Det var svårt och välja vilken paj vi skulle göra, så att jag gjorde båda. Haha.


FIAS TACOPAJ      ugn: 225 grader i 10 + 15-20 min

Pajskal:
3 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
2 tsk paprikapulver
75 g smör
1 dl kesella
2 msk vatten

Fyllning:
olivolja
400 g köttfärs
1 påse tacomix
1 dl vatten
2-3 dl tacosås - valfri styrka
1 dl creme fraiche eller kesella
2-3 dl riven ost

Sätt ugnen på 225 graders värme. Fixa pajen först.
Blanda alla ingredienser utom vatten i en matberedare, blanda ihop degen i några sekunder. Späd sen med vatten och blanda ihop den snabbt, inte för länge, den blir kompakt och seg annars.

Kavla ut en fin pajdeg och lägg den på en löstagbar ugnssäker form och nagga botten med en gaffel. Lägg gärna en band av aluminiumfolie runt om pajen,
så att inte pajkanten sjunker ner i värmen.

Bryn köttfärsen i en gryta med olivolja och häll i tacomixen och sedan vattnet och låt den sjuda en liten stund tills vattnet är borta.
Häll i tacosås och creme fraiche och rör om den en liten stund.
Häll på pajskalet och strö slutligen över med riven ost och grädda i nedre falsen av ugnen ca 15-20 min eller tills den fått fin färg.

 


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0