Kladdkakeglass med sega dumlemaränger

Jag hade några bitar kladdkakor hemma i frysen och hittade ett recept där man kunde göra glass med kladdkakor och Hugo ville testa den, men tyvärr så gillade han inte glassen.. Men jag tyckte den var jättegod!! Jag dekorerade den med en chokladsås som stelnade snabbt om den lagts på något kallt som t.ex glass. Jättepraktiskt! 
Man ska helst förbereda kladdkakan dagen innan.

VANILJGLASS MED DUMLEKLADDKAKESMULOR

Kladdkaka med dumlebitar         175 grader i ca 18-20 min
 
100 gram smör el margarin
150 g
2 ägg
3 dl socker
1,5 dl vetemjöl
4 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
0,5 tsk salt

Smält smöret och dumle i en kastrull. Vispa/rör ägg och socker. Jag vispade för hand med en vanlig visp. Vispa/rör ner mjöl, kakao, vaniljsocker och salt.

Häll i dumleblandningen.
Häll smeten i en smord och bröad rund form med löstagbar kant.
Jag bröade min med hälften mjöl och hälften kakao, slängde bara ner en matsked av varje i en smörad form och kastade runt det så formen blev täckt.

Grädda i 175 grader i ca 18-20 min. Min var inne i 19 minuter men det blev som sagt lite kladdigt. 20 hade nog varit lagom, men så blev kanterna lite knapriga också.
Om den verkar lös kan man låta den svalna på diskbänken och sedan sätta in den i kylen så "sätter" den sig lite.

Vaniljglass:
4 st äggulor
1,25 dl socker
3 dl vispgrädde
1 dl standardmjölk
2 tsk vaniljsocker

Vispa äggulor och socker väl tills smeten blir ljus och porös.
 
Rör i vispgrädde och mjölk och vaniljsocker.
 Vispa inte längre men rör väl tills allt blandats.
Starta glassmaskinen och häll i blandningen.
 
 Hacka dumlekladdkakan som du helst ska ha gjort dagen innan så att den hinner sega till sig i kylen.
 
När glassen nästan är klar i maskinen häller man i den hackade kladdkakan så den blandas ordentligt med glassen.
Ställ in i frysen. Efter några timmar är det klart för att avnjutas :)
Om man inte har glassmaskin funkar det ändå:
Frys massan i en frystålig bunke med lock i ca 3-6 timmar. Vispa glassmassan 3-4 gånger under tiden. Flytta till kylskåp ca 20 minuter innan servering.

recept


FIAS SEGA DUMLEMARÄNGER   ugn: 130 grader i 50-60 min

7 äggvitor
5 dl socker
100 g dumlebitar

Blanda äggvita och socker i en rostfribunke. Vispa på högsta effekt över vattenbad tills sockerkristallerna smält,
ta bort bunken ifrån vattenbadet och fortsätt vispa tills smeten svalnat. Stanna inte vispen någon gång.
Smält dumlen i vattenbad eller försiktigt i micron och rör ner den, men bara några varv. Klicka ut 9 stora maränger med hjälp av två skedar på ett bakplåtspapper.

Grädda i 130 gr varmluft i 50-60 min.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0