Kyckling Cacciatora - Italiensk jägargryta

Jag fick en fin stor kokbok, Mat från hela världen en resa för matälskare, från min mamma i julklapp. Det är en kokbok med massor med recept från hela världen. En jättebra kokbok med några sidors grundrecept, fakta om olika länders mat och så matordlista! Innehåller allt möjlighets mat från t.ex smårätter och till efterrätter. Jag ska försöka och testlaga någonting ur boken minst en gång i veckan, vi får se om jag gör det. Det är en riktig tjock och stor bok, så det lär ta tid innan jag testat de flesta.
Idag ville jag äta kyckling och fick hitta ett recept med mat som fanns hemma, fick utesluta några ingredienser som t.ex selleri & champinjoner. Nästa gång ska jag testa med kycklingfiléer trots det gick bra med kycklinglår som vi hade hemma, det fick bli ett halv recept, blev ändå lagom till oss 4. Alla verkade gilla den för vi satt och åt, inget barn som krånglade eller liknande och Hugo utbrast: Den ska vi äta igen imorgon! Kul att få höra det av en matkräsen kille! Men inte blir det av rätten igen imorgon, men snart blir det nog. Inte så svårlagad rätt. Nu är vi mätta och nöjda. :)

KYCKLING CACCIATORA    4 port
 
3 msk olja
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
1 selleristjälk
150 g bacon
125 g champinjoner
4 kycklingklubbor
4 kycklinglår
1 dl matlagningsvin
800 g krossade tomater
3/4 dl vatten
1 tsk råsocker
1 tsk oregano
1 tsk rosmarin
1 lagerblad
salt & peppar

1. Hacka lök och vitlök. Skär selleri och bacon i mindre bitar och champinjonerna i skivor.
Hetta upp olja i en stekgryta och fräs lök vitlök och selleri på medelvärme i några minuter. Tillsätt champinjoner och bacon.
Öka värmen något och låt steka i några minuter. Häll över allt på ett fat och ställ åt sidan.

2. Tillsätt lite mera olja i grytan och bryn ett par kycklingbitar åt gången tills de fått en fin yta. Salta och peppra. De behöver inte vara genomstekta.

3. Häll bort överflödigt fett från grytan och lägg i alla kycklingdelarna. Häll på matlagningsvinet. Öka värmen och låt koka tills vätskan nästan helt kokat bort.

4. Tillsätt krossade tomater, socker, oregano, rosmarin, lagerblad och vatten. Låt koka upp och rör sedan ner bladningen med bacon, champinjoner och lök.
 Låt grytan sjuda under lock i cirka 20 minuter eller tills kycklingen är mör utan att falla från benen.

Smaka eventuellt av med salt och peppar och garnera med oregano.
Servera med ris, cous-cous eller pasta.

Recept: Ur kokboken, Mat från hela världen en resa för matälskare.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0