Kryddiga köttbullar

Gjorde köttbullar av 2 kg köttfärs idag. Nu har vi så det räcker till ca 14 personer på julafton + oss under julen! :) Det skulle ta tid att rulla en massa köttbullar så att jag tog en rund matskedmått från IKEA och doppade måtten i rapsolja och slevade den till en boll och det gick jättebra! :) Jag ugnstekte dem och sedan stekade jag dem i stekpannan för att ge den lite färg. De är rätt goda tycker jag.


KRYDDIGA JULKÖTTBULLAR      4 port. ugn: 200° i 10-20 min + stekning


3/4 dl havregryn
1 ½ msk potatismjöl
1 ½ dl mjölk
1 ägg
1 msk gul lök, riven
1 msk kalvfond, konc.
1 ½ tsk salt
2 krm vitpeppar, nymald
½ tsk kryddpeppar, malen
½ tsk kanel
500 g. köttfärs
smör till stekning


1. Sätt ugnen på 200°. Blanda havregryn, potatismjöl och mjölk i en bunke. Låt den svälla i 10 minuter.
2. Tillsätt ägg, lök, kalvfond, salt, vitpeppar, kryddpeppar och kanel. Lägg i färsen och arbeta ihop allt till en smidig smet.
3. Ta lite olja på händerna, rulla köttbullar och lägg dem sedan på ett bakplåtspappersklädd plåt och sedan in i ugnen, 10-20 min beroende på storlek (skaka gärna om dem lite efter halva tiden). Kontrollera en så att de är färdiglagade rakt igenom.
Ta ut och låt svalna en stund och stek sedan köttbullarna hastigt runt om i smör i het stekpanna så de får fin yta.


Kommentarer
Postat av: Felicia

Jag gjorde också köttbullar idag :) Hade pepparkakskryddor i köttbullarna, smakar utsökt! och doftar jul till max :)Börjar bli klar i matvägen vilket är skönt.

2011-12-22 @ 14:49:15
URL: http://bakandemorsa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0