Bröd från sommarlivet

 
Var såå baksugen igår och hade saknat att få baka bröd och jag bakar helst med hjälp av min kära bakmaskin. :) Det blev Bröd från sommarlivet som är så enkelt och snabbt att baka - perfekt under sommaren men det passar även året om tycker jag. Ska nog baka ett till imorgon men utan nötter så att mina killar inte behöver pilla bort nötter. :)
 
BRÖD FRÅN SOMMARLIVET    
1 stor limpa,   ugn: först 260 grader i 10 min, sen 180 grader i 30 min.

25 g. jäst
2 tsk salt
1 msk honung (flytande)
5 dl fingervarmt vatten
1 dl mjölk
2 msk rapsolja
2 dl solroskärnor eller 150 g. valnötter eller hasselnötter <---- kan även bakas utan nötter
2 dl (100 g) grahamsmjöl eller rågmjöl
10-10,5 dl (600 g) vetemjöl

Till utbakningen: 1 dl sesam frö eller 1 dl solroskärnor ( jag tog hälften av båda) lite vetemjöl
Smula ner jästen i en bunke och häll i salt & honung. Häll i lite vatten och rör tills jästen lösts upp, häll i resten av vatten, mjölken och allt utom sesamfrö/solroskärnor och vetemjölet till utbakningen. Låt stå och jäsa 1-1½ timme (eller vältäckt över natten). Värm ugnen till 260 grader. Strö ut lite vetemjöl och sesamfrön och/eller solroskärnor på bakbordet, tippa ut degen och forma den till en stor limpa. Grädda först i 260 grader i 10 minuter, sänk sedan värmen till 180 och grädda i 30 minuter till.

Låt sedan helst brödet svalna på galler.


Recept: Ur Anna Bergenströms kokbok, under valnötsträdet.


Kommentarer
Postat av: Pernilla

Mums :)

Svar: Ja, det var ett jättegott bröd! :)
edwugo.blogg.se

2012-07-22 @ 12:04:04
URL: http://lillapia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0