Tomat- och salsagratinerad pannbiff

Idag är jag äntligen ledig! Har hunnit med en hel del idag tycker jag.
Jag har hunnit med att..
styrketräna, träna mage/rygg och sedan även stepmix.
klippa mig
baka vetebullar till semla - semlans dag är på torsdagen, om jag läste rätt :)
långpromenera med Amy, härligt att det är ljust länge på dagen så att man kan gå ut lite senare på em.
laga en god middag.

Nu ligger jag och myser i soffan med en kopp rooiboste med lingon/blåbärssmak. Skönt och bara slappa! :)

Här kommer receptet på middagen som vi åt idag, rätt god! Jag gjorde den enligt 2 olika recept. Det kanske ser krångligt ut med flera olika recept, men den är inte så svår och lång tid att göra. God är den också! Nästa gång hoppar jag nog över grädden till salsasåsen för pannbiffarna. Behövs nog inte.

TOMAT- OCH SALSAGRATINERAD PANNBIFF   4-5 port.   ugn: 210 grader i ca 30 min
 
Saftiga köttfärsbiffar   14 st biffar
1 kg blandfärs
2 ägg
2 dl vatten
2 msk malen paprika (mild)
1½ tsk Tony Chachere´s grillkrydda
½ tsk malen vitpeppar
Salt
Smör till stekning

Blanda färsen med övriga ingredienser till smeten. Forma till biffar och platta till dom innan du lägger dom i stekpanna.
Stek på hög värme så de får fin färg på bägge sidorna, lägg upp på fat vid sidan om allt efter hand. 

Varm grönsakssalsa:
- 3 st Tomater tärnade
- 1 st Gul lök hackad
- 2 st Paprikor tärnad som tomaten
- 100 gr Torkade plommon hackade
- 1 st Lime
- 15 ml Honung
- 3 dl vatten
- Chili efter smak
- 3 st vitlöksklyftor pressade

1. Lägg i alla grönsaker och plommonen i en kastrull.
2. Dela och pressa i limen, lägg lägg med halvorna
3. Lägg i chili, vitlök, salt, honung och vatten
4. Låt det koka upp och sedan puttra tills det fått en salsa konsistens.
5. Smaka av och ta ut limen för att sedan servera.. den här fungerar bra till grillen i sommar och kan serveras kall..

SÅS till fyllningen av pannbiffarna:
- 3 dl av grönsakssalsa eller så en vanlig tacosalsa som du köpt.
- 2 dl Grädde   <--- ev. strunta i nästa gång.
- 1 dl Vatten
- 3 st Tomater i tjocka skivor
- 1 dl Riven ost gärna med lite smak

1. Lägg pannbiffen i en ugnsform
2. Lägg sedan på en skiva tomat på varje
3. Blanda salsan med vatten och grädde och häll över pannbiffarna
4. Lägg ost på varje tomat och gratinera i ugnen på 215° i ca 30minuter
5. Koka ris till och servera…

Recept

 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0