Nyttisbullar

Bakade goda frallor idag som killarna gillade, jag älskar nybakade bröd, men idag var jag duktig som inte smakade av dem.
Det brukar bli många frallor och jag brukar halvera receptet, annars jäser den över min lilla degbunke och finns heller inte plats i frysen :). Ger ut originala receptet nu, som ni får halvera själva om ni vill.
NYTTISBULLAR   50 st   Ugn: 225 grader i ca 12 min

75 g flytande smör
1 liter ljummet vatten
100 g jäst
3 dl fibrex 
1 tsk salt
3/4-1 dl brödsirap 
ev. 1 msk brödkryddor 
2 liter (1200 g) vetemjöl - jag tog fullkorn vetemjöl

Smula jästen i en skål och häll på vattnet. Rör tills jästen löst sig.

Blanda i fibrex, margarin, salt, sirap och kryddor. Tillsätt mjölet, litet i sänder, tills degen släpper skålens kanter. Låt jäsa under duk i 45 minuter.

Tag upp degen på mjölat bakbord och arbeta den blank och smidig. Dela degen i 2 bitar och forma till rullar. Skär varje rulle i 25 bitar och forma till bullar.

Låt jäsa i 30 minuter. Sätt ugnen på 225 graders värme.

Grädda mitt i ugnen ca 12 minuter tills bullarna fått gyllenbruk färg. Låt svalna på galler under bakduk.

 

Smaklig måltid! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0