Syltmusslor

Bakade som sagt idag till Hugos födelsedag, han fyller inte år förrän om 2 veckor, men jag vet inte om jag har tid att baka. Så det passade bra idag då vi inte hade något att göra. Skulle göra de vanliga hallongrottor, men tyckte det var tråkigt och göra samma varje år. Men Hugo ville ha samma, så jag ändrade lite och kom på att mamma brukade göra syltmusslor till jul. Lite osäker på om det heter så, men iallafall såg det ut som musslor. Det blev lyckat, det var lite pillrigt, men bra sätt att träna på tålamodet. :)

Först gjorde jag degen, sen kavlade jag ut den försiktigt och använde ett glas som form och hällde i lite mindre än 1 tsk hallon- eller blåbärssylt. Sedan gällde det att vara försiktig för att vika ihop degen, den var skör. Men det gick iallafall hyfsat!

Rätt så nöjd, för att vara första gången, man ska trycka ihop degen med en gaffel, på samma sätt som när man gör piroger.

Klar och gräddat! Det gick bra! Det får bli en liten överraskning vilken smak man får, vissa man man se, men några går det inte. :)

HALLONGROTTOR              175*, ca 12-15 min.

200 g. margarin
1 dl socker                  Blandas
1 tsk vaniljsocker

4½ dl vetemjöl            Blandas
1 tsk bakpulver

Rör ner försiktigt mjölblandningen. Rulla en deglängd ca 20 cm. Vila en stund.
Skär degen i bitar som rullas till bollar och läggs i muffinsformar. Gör en grop med tummen och lägg i hallonsylt. Sen in i ugnen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0