Släta vetebullar


SLÄTA VETEBULLAR
            Ca. 40 st Ugn: 225 grader i ca. 12 min

50 g jäst
150 g smör
5 dl mjölk
1 tsk salt
1 dl strösocker
jag lade även till ca. 1 tsk malda kardemummekärnor
14 dl vetemjöl (ca. 840 g)
1 ägg

Egen mandelmassa (till 14 semlor)
125 g. sötmandel
1 dl mjölk
1 dl socker
en del av inkråmet

Smält smöret i en kastrull och häll i mjölken och låt den bli fingervarmt. Smula ner jästen i en bunke och häll i smörspadet försiktigt och rör tills jästen lösts upp. Häll i salt, socker, ev. kardemummekärnorna och slutligen lite mjöl i sänder och låt degen arbeta på mellanfart i 10 minuter i en bakmaskin.

Jäs sedan i 30 minuter. Lägg degen på ett mjölat bakbord och knåda till 2 längder. Dela dem i 20 delar och rulla dem till bullar och låt dem jäsa till dubbelstorlek.
Sätt ugnen på 225 graders värme.

Pensla över med ett uppvispat ägg på bullarna och sedan in i ugnen, ca 12 minuter.

Egen mandelmassa

Värm upp mjölken.
Mixa ihop mandlarna, sockret, mjölken och inkråmet till en slät massa.

Ät bullarna som de är, eller dela den i 2 delar och klicka på lite mandelmassa i den inkråmade bullen & vispgrädde och pudra över med florsocker = en god hemgjord semla!

Gör ni egen mandelmassa? Det är första gången för oss, vi får se om det smakar gott. Hoppas killarna gillar det...

Recept: Släta vetebullar hittade jag i min kokbok, Bullar, från Aftonbladet och mandelmassan på recepten.se

Smaklig måltid.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0