Pajer

Jag bjöd på 3 olika sorters pajer, sallad & brödet Ett fantastiskt bröd på mitt öppet hus. Sedan blev det även tårta och lite fika till.

SKINK- & OSTPAJ        4 pers. 225 grader i ca 15 + 20 min.


Pajskal
Blanda 1,5 dl vetemjöl & 1,5 dl grahamsmjöl, ½ tsk bakpulver, 75 g smör/margarin, 1 dl kesella och 1 tsk paprikapulver i en matberedare, och låt dem blandas ihop kort stund, om för länge då blir det en seg deg. Späd sedan med 1-2 msk vatten.

Kavla eller tryck ut degen i en pajform och nagga sedan med gaffeln. Pajskalet ställs i kylen i ca 30 min och under tiden kan ni sätta på ugnen på 225 graders värme. Pajskalet ska sedan förgräddas i mittersta delen av ugnen i 10-12 minuter. Sedan kan ni sänka värmen till 200 grader.

Äggstanningen
Vispa 4 ägg med 2 dl mjölk och krydda sedan 0,5 tsk salt, 1 krm peppar & 1 tsk paprikapulver.
Skär 200 g. rökt skinka i bitar och strö dem på pajskalet och lägg ut några soltorkade tomater (frivilligt) strödda på pajen. Strö över 3-4 dl riven ost och till sist äggstanningen.

In i ugnen igen, i mittersta falsen i ca 20 minuter.


RUCCOLAPAJ MED TOMATER             4-6 port. Ugn: 20 graders värme i ca 10 + 30 min.

2,5 dl vetemjöl
75 g Arla smör
3/4 dl Arla Köket Kesella kvarg lätt

Fyllning
3 vitlöksklyftor
150 g ruccolasallad
100 g marinerade, soltorkade tomater
Arla smör
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 dl Arla Köket® vispgrädde
2 ägg
1 dl Arla Köket® riven ost gratäng

Hacka ihop mjöl och smör till en grynig massa. Tillsätt kvarg och arbeta snabbt ihop degen. Tryck ut degen i en pajform, ca 24 cm i diameter. Nagga med en gaffel. Låt pajen vila i kylen i 30 min. Sätt ugnen på 200°. Skala och skiva vitlöken. Skär salladen och tomaterna i grova bitar. Fräs vitlöken i smör i en stor stekpanna. Rör i sallad och tomater. Krydda med salt och peppar. Vispa ihop grädde och ägg. Förgrädda pajskalet i ca 10 min. Häll äggstanningen i pajskalet, lägg i grönsaksblandningen och strö över osten. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min.

Recept: Arla.


TEXMEXPAJER          16 småportioner eller 4 större portioner, ugn: 200 grader i nedre falsen i ca 20 min

Jag gjorde pajen i en vanlig form, inte i de småformar som de egentligen ska vara i. Jag lät pajen stå i ugnen en längre tid och hade temperaturen på 225 graders värme. Det gick lika bra det.

  • 3 dl vetemjöl
  • 1 tsk paprikapulver
  • 100 g smör eller margarin
  • 2-3 msk vatten

Fyllning

  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 grön chili t ex jalapeno
  • 1 msk olja
  • 300 g köttfärs
  • 1 påse (40 g) tacokrydda
  • 1 dl vatten
  • 1 dl lättcrème fraiche
  • 3 tomater
  • 1/2 burk (à 300 g) majs
  • 3 msk hackad koriander
  • 3 dl riven cheddarost

Hacka samman mjöl, paprikapulver och matfettet skuret i mindre bitar, gärna i en matberedare. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut degen i 16 små aluminiumfolieformar ställda på en plåt, eller i en vanlig form med löstagbar kant.
Skala och finhacka vitlöken. Skölj, kärna ur och finhacka chilin. Fräs vitlök och chili i oljan i en stekpanna. Tillsätt färsen och låt fräsa med några min. Blanda i tacokryddan och tillsätt vatten och lätt crème fraiche. Låt puttra några min utan lock. Skölj och småtärna tomaterna. Låt majsen rinna av. Blanda ner tomater, majs och koriander i pannan. Fördela röran i pajformarna och strö över osten.
Grädda i nedre delen av ugnen i 200°C, ca 20 min.. Låt pajerna svalna.
Servera pajerna ljumma med grönsallat till.

Recept: ICA

Smaklig måltid!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0