Olika sconesrecept

Det kan också vara gott med scones. Det finns olika recept som jag testat, såå gott med apelsinmarmelad & ost och te till.. Muuums!

Dinkelscones   (4 scones)  Går att frysa!

8 dl (ca 450 g) Kungsörnen Dinkelmjöl fullkorn
½ tsk salt
3 tsk bakpulver
100 g smör eller margarin
4 dl mjölk eller filmjölk

1. Sätt ugnen på 250 graders värme.
2. Blanda mjöl, salt och bakpulver i en degskål.
3. Finfördela matfettet i mjölet med fingertopparna till en grynig massa. Tillsätt mjölk eller filmjölk och rör snabbt ihop till en lös deg.
4. Låt degen vila tills ugnen blivit varm.
5. Klicka upp degen i 4 delar på en plåt, smord eller med bakplåtspapper. Platta med mjölad hand ut varje del till en rund kaka, ca 15 cm i diameter.
6. Skåra varje kaka korsvis i 4 delar med en mjölad kniv.
7. Grädda mitt i ugnen, 12-14 minuter. Bryt isär kakorna och servera dem nygräddade med smör, ost och gärna marmelad.


Lyxa till helgfrukosten med en stor kopp te, varma scones, krämig färskost och söt marmelad.

FIBERSCONES           Tillagningstid: 20 min.    10 st.

4 dl vetemjöl special med fullkorn
2 tsk bakpulver
2 msk mörkt muscovadosocker
½ tsk salt
40 g. smör
2 dl lättmjölk

1. Sätt ugnen på 250 graders värme
2. Blanda alla torra ingredienser, arbeta ner rumstempererat smör till en grynig massa.
Häll i mjölk och rör i hop till en deg.
3. Klicka ut smeten på plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen ca 8 minuter.


Bakar oftast den om jag ska göra scones. Mums!

Rågscones
   (8st) Ugn: 250 grader i ca 10-12 min.

2,25 dl AXA rågflingor
3 dl Kungsörnen Kärnvetemjöl (jag tog fullkorn special)
0,5 tsk salt
2 tsk bakpulver
50 g. smör eller margarin
2 dl mjölk eller filmjölk

Sätt ugnen på 250 graders värme.
Blanda alla torra ingredienser.
Fördela matfettet jämt i blandningen.
Tillsätt mjölken/filmjölken och arbeta ihop till en jämn deg.
Forma 2 runda kakor, ca 12 cm i diameter, på smord plåt. Skåra kakorna korsvis med mjölad kniv.
Grädda mitt i ugnen i 10-12 min.
Serveras varma med smör och ost eller marmelad.


Kanske lite för tidigt nu, men bättre nu än aldrig. God till jul.

Saffranscones       2 st.          Ugn:  250 grader 12-15 min

3 dl vetemjöl
2 dl grahamsmjöl
1 paket saffran
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
50 g smör
2 dl filmjölk

Sätt ugnen på 250 grader.
Blanda ihop alla torra ingredienserna i en bunke och skiva ner smöret och smula dem till en deg och häll sedan i filen. Blanda dem till en deg och dela dem i 2 delar på en bakplåtsklädd plåt. Skåra degen i 4 delar och nagga lite med gaffeln. Grädda i 250 grader i ca 12-15 minuter.

Scones smakar underbart med citruscurd.

På återseende!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0