Olika bröd recept

Hrä kommer några olika goda bröd som jag brukar baka hemma... Jag brukar inte ta samma mjöl som det står på recepter, jag blandar olika mjöl och det brukar gå bra. :) Testa fram er!  Man kan ta bort nötter och frö om man inte tål/gillar dem. Jag brukar ha bröd i frysen och tycker de smakar bäst när de värms upp. Hoppas ni hittar något ni gillar, men fråga gärna om ni vill ha andra bröd recept ;)

VITT FORMBRÖD   2-3 st    Ugn: 200 grader ca 35 min.

50 g. Jäst
2 tsk salt
1 msk socker eller honung
5 dl vatten
1 dl mjölk
2-3 msk olja
13-14 dl vetemjöl

Smula ner jästen i en bunke, häll på socker eller honung samt salt och bara lite av det ljumma vattnet. Rör om tills jästen har smält. Häll i resten av vattnet, mjölken och oljan. Tillsätt nästan allt mjölet.
Arbeta degen slät och fin – tillsätt mer mjöl om det behövs. Låt degen jäsa övertäckt till nästan dubbel storlek (1-2 timmar). Ta upp degen på bakbordet och knåda den lite lätt.
Smörj 2-3 raka bakformar. Dela degen i 2-3 delar. Baka ut till släta (och helst sprickfria) längder eller tjocka rullar. Sätt ugnen på 200 graders värme.
Lägg den i formarna. (Skär några snitt i degytan och jäs i ca 30 minuter.) In i mittersta delen i ugnen i ca 35 minuter.
Låt bröden svalna täckta av en bakduk.


Min & Nicklas favorit, smakar utsökt tillsammans med t.ex mammas ris- & tomatsoppa.

LENNARTS FRUKTBRÖD
                  2 bröd         Ugn: 200 grader ca 45 min

200-250 g torkade aprikoser (ev. även katrinplommon)
25 g. Jäst
3-4 msk honung
2 tsk salt
4 dl ljummet vatten
3 msk olja (ej olivolja)
4 dl mjöl av "4 sädeslag"
ca 5 dl vetemjöl
1½ tsk kanel
1 rågad msk vaniljsocker
100-150 g sötmandel
100 g hasselnötter

Häll kokande vatten över aprikoserna och låt dem stå och dra (bli mjuka) i ca 1 timme. Häll bort vattnet och krama ur frukten. Klipp eventuellt varje aprikos i 2 delar.
Ta fram en degbunke. Smula ner jästen, lägg i honungen och salt och rör om väl tex med trägaffel. Slå sedan på vattnet, lite i sänder och rör om.
Rör ner oljan och det grova mjölet först, sedan vetemjölet som blandats med kanel, vaniljsocker, aprikoser, hela nötkärnor och hel oskållad mandel.
Arbeta ihop degen, som blir ganska stadig med trägaffeln – tillsätt eventuellt lite mer vetemjöl (kanske upp till 1 dl) om degen trots allt klibbar. Det kan nämligen behövas lite mjöl om aprikoserna dragit åt sig mycket vatten. Låt degen jäsa i bunken i ca 1 timme.
Värm ugnen till 200 grader. Ta några tag i degen igen med trägaffeln. Tippa ut degen på välmjölat bakbord och knåda med lätta tag och lätt mjölade händer. Dela degen i 2 delar, forma varje till en stor rund och sprickfri bulle. Lägg de utbakade bröden på smord plåt och jäs dem ca 25 min.
Grädda mitt i ugnen i ca 45 minuter. Bröden ska ha ganska mycket färg. Täck bröden VÄL med handduk och låt dem kallna så. Förvara dem välinlindade i handduk eller i plastpåse.


Det blir många bröd att frysa in, jättebra är det. Jag brukar ibland halvera receptet för det blir verkligen många bullar.

NYTTISBULLAR
           50 st  Ugn: 225 i ca 12 minuter

75 g flytande margarin
1 liter ljummet vatten
100 g jäst
3 dl fibrer
1 tsk salt
¾ - 1 dl brödsirap
Ev 1 msk brödkryddor
2 l. vetemjöl special (jag tog vetemjöl special fullkorn)

Smula jästen i en skål och häll på vattnet. Rör tills jästen löst sig.
Blanda i Fibrex, margarin, salt, sirap och kryddor. Tillsätt mjölet, litet i sänder, tills degen släpper skålens kanter. Låt jäsa under duk i 45 minuter.
Tag upp degen på mjölat bakbord och arbeta den blank och smidig. Dela degen i 2 bitar och forma till rullar. Skär varje rulle i 25 bitar och forma till bullar.
Låt jäsa i 30 minuter. Sätt ugnen på 225 graders värme.
Grädda mitt i ugnen i ca 12 minuter, tills bullarna fått gyllenbrun färg. Låt svalna på galler under bakduk.


Ett annat gott bröd som är enkelt att baka

Linfrö tekaka

150g margarin (smält det)
8dl (lätt)mjölk (häll i och låt margarin + mjölk bli fingervarmt)
100g jäst ( alla fattar nog att jästen ska i den fingervarma sörjan)

Undertiden margarinet smälter osv blandar du ihop

7dl grahamsmjöl
7dl vetemjöl
7dl rågsikt
3dl havregryn
1,5dl linfrön (hela linfrön som krossas innan dom läggs i dock ej till pulverform)
1,5 dl Solroskärnor (samma som ovan)
4 msk socker
4 krm salt

Sedan blandas allt ihop till en deg. Låt jäsa ca 1 timme innan du börjar göra Te-kakor av degen. Detta brukar bli ca 30 st Te-kakor (4 plåtar)
Sedan när du fått klart en plåt nagga bröden med gaffeln och låt jäsa 10 min till.
ugnen ska vara på 250 grader.
Hmm olika tider så känn efter när dom är klara. ca 10 min tror jag det brukar ta.


Ett super enkelt bröd som bakas direkt på morgonen.

Snabba Rågbullar
            4 st. Ugn: 200 grader, ca 20 min

1 dl grovt rågmjöl
1 dl fullkorn vetemjöl
½ msk bakpulver
1 msk farinsocker
1 krm salt
1 ½ dl filmjölk
Lite vetemjöl till utbakningen

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda ihop de torra ingredienserna. Tillsätt till sist filmjölken och blanda dem med en träsked.
Ta upp degen på mjölat bakbord. Dela degen i 4 delar och forma varje del till en avlång bulle.
Ställ bullarna på bakplåtspappersklädd plåt och skär ett snitt i var och en.
Grädda dem mitt i ugnen, ca 20 min. Ät dem nygräddade.



SOLROSBRÖD ca. 16 bitar Ugn: 225 grader
5 dl vatten
50 g jäst
½ dl mörk brödsirap
2 dl Friggs solrosfrön (det går bra med annan än märket Friggs, receptet är därifrån)
1 tsk salt
3 dl grovt rågmjöl
ca 10 dl vetemjöl (jag tog vetemjöl special fullkorn)

Värm vattnet och låt det bli ljummet, ca 37 grader. Smula jästen i en bunke. Häll över vattnet och rör om tills jästen har löst sig.
Blanda i sirap, solrosfrön, salt, rågmjöl och hälften av vetemjölet. Tillsätt resten av mjölet i omgångar och arbeta degen smidig.
Jäs under bakduk ca 40 min. Sätt ugnen på 225 graders värme. Arbeta ihop degen och tryck ut den på bakplåtspapper i en långpanna.
Skär degen i bitar med mjölad kniv.
Låt jäsa övertäckt ca 30 minuter. Grädda i mitten av ugnen ca 15 minuter.

Rekommenderar att ha brödet i frysen, de smakar jättegott om man värmer dem i mikron. De kan smaka torr ganska snabbt om de får ligga i skåpet..

På återseende!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0