Olika äppelkakor

I söndags bakade jag några olika sortes äppelkakor, det doftade sååå gott i köket. Nu har vi kakor så det räcker långt, som t.ex till Hugos födelsedag som stundar sig i november. Det blev några äpplen över, som jag skalade & tärnade och frös in till nästa tillfälle. Hade tänkt göra äppelmos, men tyvärr så är det bara jag som äter den och jag äter inte den så ofta.


ÄPPEL- & KANELMUFFINS          Ca. 12 st (jag gjorde dubbelsats) Ugn: 175 ° i ca 20 minuter

125 gram smör
2 dl strösocker
2 ägg
2 tsk vaniljsocker
1,5 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl
0,25 tsk salt
1 dl mjölk
3 msk äppelmos - jag struntade i dem och tog liiite extra äpple istället
2-3 äpplen
1 dl farinsocker
2 msk malen kanel
50 g smör


1. Rör smör och socker mjukt, tillsätt äggen ett i taget.
2. Blanda först och rör sedan försiktigt ned vaniljsocker, bakpulver,
vetemjöl och salt.
3. Tillsätt sist mjölken och äppelmoset, rör till en jämn smet.
4. Skala och skär äpplena i småbitar, strö farinsocker och kanel över.
Smält smöret och blanda det med äpplena.
5. Placera ut muffinsformar i en muffinsplåt och fyll dem till 2/3. Tryck
ned äppelskivorna och grädda mitt i ugnen i 175 grader i ca 20 minuter.




ÄPPELKAKA    8 port. Ugn: 175° ca 40 minuter

150 gram smör
3 dl strösocker
2 ägg
2,5 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
1 dl mjölk
2 st äpple
2 msk smör
3 msk kanel, malen
2 msk socker


1. Rör smör och socker mjukt, tillsätt äggen ett i taget.
2. Vänd ned mjöl och bakpulver, häll i mjölken.
3. Skala och skär äpplena i bitar, stek dem i smör, kanel och socker
tills de mjuknat.
4. Vänd sist ned de stekta äppelbitarna i smeten.
5. Smörj och bröa en sockerkaksform, häll i smeten och grädda i nedre
delen av ugnen i 175 grader ca 40 minuter.



ÄPPELKAKA I LÅNGPANNA   Ca. 15 bitar, ugn: 175° i ca 30 minuter

2 ägg
1 tsk salt
3,5 dl strösocker
6 dl vetemjöl
3 dl matolja
1 tsk vaniljsocker
1 tsk kanel
1 tsk riven muskotnöt
2 tsk bakpulver
6 dl äppeltärningar

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Lägg alla ingredienserna i en skål och blanda dem till en jämn smet.
3. Bred ut smeten i en liten långpanna, 20x30 cm.
4. Grädda mitt i ugnen i 175 grader i ca. 30 minuter tills kakan fått lagom färg.

Serveras eventuellt med en klick grädde/glass till.


Alla recept hittade jag i dessa kokböckerna som jag samlat via Aftonbladet. Annars går det att söka inne på Tasteline

Smaklig måltid.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0